lördag 31 oktober 2009









Innan jag lade annonstidningen "Hälsokraft" till pappersåtervinningen, bläddrade jag igenom den igen. Jag hade hoppat över en sida som vänder sig till småbarnsföräldrar - och det var ju ett bra tag sen jag var det. Den lille käre har nu fyllt 45 år. Var tog de åren vägen?
Det är ju för väl att han och alla andra ungar har klarat sig från bristsjukdomar. På den tiden, bevare mig väl vad det låter mossigt, räckte det med AD-vitamindroppar.

Vi åt aldrig några kosttillskott. Både vuxna och barn har fått hålla till godo med vanlig husmanskost och de grönsaker och frukter som fanns att tillgå de olika sässongerna
Nu kan man istället för fisk ge barnen Omega-3 tuggtabletter. Och om man inte kan få dem att äta frukt och grönt, så stoppa i dem en C-vitamin tuggtabletter och komplettera med en multivita/mineraltablett.
De är alla sötade med apelsinolja och xylitol. De smakar godis, så de är lätta att ta.

Jamen, visst låter det tråktigt och rätt så skrämmande, att barn måste äta piller för säkerhets skull. Bara för att de kanske inte får en fullvärdig kost
Nu är det säkert mycket bra kosttillskott i form av piller och kapslar för barn, som säljs i livsmedels- och hälsokostaffärer, men jag tycker ändå att det är synd att det ska behövas.
I kväll är det en sådan kväll då det kommer småfolk och knackar på dörren och ropar bus eller godis. Så förvånade de skulle bli om jag sa, OK busa på. Nej, det säger jag naturligtvis inte. De förväntar ju sig att få lite godis, och de får de. Hittills har vi haft besök av tre olika grupper. Hiskeligt och jättefint utspökade men bakom förklädnaden goa ungar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter