tisdag 20 oktober 2009

Svällande muskler och pyttesmå penisar i Köpenhamn


Åh vilken härlig dag!

Jag har varit på skolresa tillsammans med 35 skolkamrater från Sundsgårdens folkhögskola, 55+ linjen. Vi har bland annat konst och kultur på schemat. Tidigare har vi besökt både Arken och Louisiana och i våras gjorde vi även en längre resa till Skagen. Fantastiskt trevligt.

Idag tog vi båten till Helsingör och sedan tåget till Köpenhamn för att besöka Statens Museum for Kunst. Där visas nu en utställning som heter "Kroppen i oprör" av Nicolai Abildgaard som dog för 200 år sedan.
Det var väldigt mycket nakna manskroppar och så gott som alla såg ut som om de format sina kroppar på ett gym. V-formade ryggtavlor, smala höfter, tjurnackar och svällande muskler.

Något som jag undrar över var, varför alla hade hår på huvudet, men för övrigt helt utan behåring - överallt? Sedan undrar jag också varför han målade dem med så pyttesmå penisar?
Fast vem vet, det kanske ansågs lite vulgärt att göra dem i normal storlek - eller också så var de inte större? Men ändå, inte var väl alla ........?

Där Abildgaards tavlor hängde fanns det gott om vakter, så att fotografera något av hans verk var omöjligt. Vi gick också in på den permanenta avdelningen och på barnavdelningen, där tog jag några foton som jag ska visa i morgon. Tjejen som är på väg in till museet är min klasskompis Ursula. Ok, inte det mest lysande fotot som jag tagit, men ändå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter