lördag 3 oktober 2009

Höstväder, duntäcken och kålpudding


Igår haglade det flera gånger och vid ett tillfälle åskade det också. När jag bytte lakan passade jag också att byta ut de sommarsvala duntäckena till vinterduntäcken. Det är så skönt att ligga varmt och ha det svalt i rummet.

Nu har jag precis gjort en stor kålpudding. Jag hade vitkål hemma så den stekte och smaksatte jag. Men, jag såg ju att detta inte skulle räcka till 1,7 kg köttfärs, så den andra hälften är Felix brunkål på burk. (Jag skickade maken att inhandla några burkar.) Det blev en bra blandning. I den magra blandfärsen hade jag i tre ägg, kokt ris, kryddpeppar och vitpeppar som jag krossade i mortel, salt, grädde och vatten och lite, lite strösocker. Grädde? Ja, fett är ju smakbärare. Man får väl ta en mindre portion då. Socker? Ja, det använder även kockar, inte för att det ska bli sött, utan för som de säger, bränna av. På färsen som blev över gjorde jag små biffar.

Vid sextiden kommer son och svärdotter över för att äta med oss.
Vi börjar med en liten toast. Maken och jag hade ett kilo färska räkor i går kväll. De få som blev över blandade jag ner med hackad dill, i en ny sorts ishavssallad gjord på creme fraiche. Några sparade jag till garneringen.

Svärdottern som inte gillar brunkål, vare sig lukten eller smaken, äter däremot gärna färsbiffar. Kålukten får hon stå ut med och det brukar hon göra. Till detta har vi mjölig potatis, lättkokta grovt slantade morötter med en klick smör och mycket klippt persilja, gräddsås och givetvis lingonsylt. Tysk Oktoberfestbier och vatten.

Vi skippar efterrätten, den som vill får starkt kaffe, avec och en bit god choklad lite senare. Själv tar jag en kopp grönt te.


Undrar vem Ingvar Oldsberg ska kidnappa till "Här är ditt liv" ikväll?












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter