torsdag 29 oktober 2009

Männens övergångsbesvär och flugsvamp


Titta på de här Flugsvamparna. De stod och lyste så vackert i solen vid cykelbanan intill campingen i Lerberget. Oätliga? Nja säg inte det. Man kan äta all svamp - åtminstonne en gång.
Men visst är de är giftiga, det är därför de får växa ostört, även djuren undviker ju dem.
Jag nöjer med att titta.

Ha! Det var väl det jag visste, att även gubbarna drabbas av övergångsbesvär. Den kallas för andropausen.
Hur yttrar sig då detta? Jo orken tryter, både fysiskt och psykiskt. Muskelmassan minskar och gubbsen blir fetare och så får de tunnare hud. Det är inte ovanligt med depressioner och störningar i den sexuella aktiviteten.
Där ser man! Även en aldrig så manlig man kommer i klimateriet. Men kan de erkänna det? Sällan.
Hm, känner jag igen något av det där? Jaadå, det är till exempel inte muskler allt som väller ut över makens livrem.

Om den manliga övergångsåldern läste jag i annonstidningen "Härlsokraft" - och självklart tipsar tidningen också om en massa naturläkemedel och hälsokost som kan lindra besvären.

Utan några som helst jämförelser eller assosiationer till ovanstående - så tittade jag på TV tidigare ikväll. En naturfotograf var med på Go´kväll och visade sin nya fotobok. Han berättade att till exempel Tornfalken parar sig tjugo gånger om dagen. De ni!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter