måndag 19 oktober 2009

Raggarmeal och EKG i mitt eget namn







Min yrsel har fortfarande inte gått över, men det har tack och lov illamåendet gjort. Idag ska jag ha ett uppföljande samtal med min husläkare. Jag har tid hos honom efter lunch.

Eftersom jag hade bråttom i morse och inte hann med att äta en ordentlig frukost, var jag rejält hungrig redan halv tolv.

På väg till vårdcentralen körde jag förbi Sibylla Gatukök på Sydhamnsgtan. Nej föresten, jag körde inte förbi, utan stannade och köpte något som jag aldrig ätit förut, ett Raggarmeal. Det består av två korvar, mos räksallad och en Pucko. Yes! Bäva månde folkhälsoinstitutet. På de grillade korvarna fick jag både senap och ketchup och de tre kulorna mos var dekorerade med några smala strimlor salladsblad. Det var extraerbjudande på denna anrättning som normalt kostar den 69 kronor, nu fick man det till det facila priset av 45 kronor. Klart att jag inte kunde motstå det.

Förekomsten av fibrer och vitaminer var väl inte så påträngande precis. Men säkert innehöll det en hel del biprodukter, bindmedel, smakförädlare, färgämnen, konserveringsmedel, och rejält med socker och salt. För att inte tala om allt fett. Den knallrosa räksalladen innehöll faktiskt några små bitar räkor, men inte var det många. Hur som helst så var det gott just då, men inget som jag kommer att äta igen. Jag kompletterade lunchen med en medhavd liten satsumas. På så vis så fick jag i mig både lite fibrer och c-vitaminer.

Nu hade jag ju ingen raggarbil att avnjuta detta i, men min lilla Clio dög bra. Det var heller inte Elvis som strömmade ut ur högtalarna utan Radio Malmöhus. Men det funkade bra det också.

Under tiden som jag satt i bilen och åt, uppvaktades jag hela tiden av fåglar som hoppades på eventuella rester. De kammade noll.

När läkaren var klar med undersökningen och vi hade haft vårt samtal skulle en sjuksköterska ta ett EKG. Vi småpratade under tiden som hon satte plattorna på mig, sedan sa hon, nu Sonja får du tala om ditt personnummer. Jag tittade förvånat upp på henne, jag heter inte Sonja sa jag. Nej sa hon, jag ser ju att det inte kan stämma, Sonja är ju nästan tjugo år äldre än du. Vi fick oss ett gott skratt båda två. Föresten så visade EKG att allt var som det skulle.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter