lördag 10 oktober 2009

Båtupptagning, god mat och gott vin




Så där ja. Nu är båten både uppdragen, högtryckstvättad och inställd i en stor lada. Där står den är i gott sällskap med andra motorbåtar, flera veteranbilar och en ny spotbil. En söm på kapellet har gått upp, så jag får ta fram min symaskin och laga den - men inte idag. Det är ju gott om tid till nästa sässong.
När maken kom hem igår, hade han med sig två laxbakelser och en nyrökt fjällröding. Riktig lyxmat. Till rödingen hade vi min kalla jättegoda Siggesås, kokt potatis, gröna ärtor och citronklyftor. Med så läcker mat måste man ju ha något gott att dricka till. Vi korkade upp en flaska Gewurztraminer 2008 från Alsace, en njutning för gommen. Inköpt i somras när vi var nere i Europa och körde.

Ikväll blir det inte så lyxigt, men lika gott. Jag har kokt en stor rimmad fläsklägg. Till den ska vi ha rotmos.

Jag har även tagit fram färska blåbär från frysen och kokt en burk blåbärssylt. Rickys fru Mona har plockat bären i Småland där de bor. Jag fick köpa tio liter av henne. Stora fina rensade bär, bara att ta fram och äta. Förutom att de är goda så lär de vara bra för ögonen.

Mona är fenomenal på att ta tillvara skogens läckerheter. Kantareller plockar hon kassavis. Det är till och med så att deras barn har tröttnat på att äta kantareller. Ack, om man ändå hade de problemen. Enligt Ricky, så har de konserver, saft och djupfryst som räcker de närmaste tio åren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter