onsdag 21 oktober 2009

Stringtrosor på Hamlet, kaffe latte och pasta













Här följer en fortsatt redovisning från gårdagens skolresa.
Jag kan varmt rekommendera ett besök på Statens Museum for Konst. Bara byggnaden är värt besöket. Utbudet av konst är mycket stort och varierat, så här måste finnas något för alla, oavsett vilken smak man har.

Ventilationen i rummen på den permanenta utställningen var dock urusel/obefintlig, så tyvärr inbjöd det inte till någon längre vistelse där. Förhoppningsvis var det bara tillfälligt. Men det var synd för där fanns riktigt mycket fint och intressant att titta på. Det fanns också ett speciellt rum med konst för barn, men man behövde verkligen inte vara barn för att uppskatta den konsten.

Man kanske tror att stringtrosan är ett nutida påfund. Nix, det är den inte. Vi såg en tavla från 1700- eller 1800-talet som föreställde Hamlet målad snett bakifrån. Han var iförd ärtgröna stingtrosor som fortsatte upp i något som såg ut som ett brottarlinne. En intressant body.
Vi tog även en fika på museet, kaffe latte och en god kaka. Det var riktigt skönt att vila benen en stund.
När vi hade "gjort" museet gick vi ut i det underbara vädret och drog några djupa andetag, det var strålande sol och bara lite vind. När jag säger vi så menar jag Kristina, Ursula, Harriet och jag. Det blev naturligt så att vi gick i små grupper. Eftersom vi inte hade guide blir det svårt att hålla samman en grupp på 35 personer.

Vi gick upp i centrum och hittade en mysig italiensk resturang. Där gick vi in och åt en riktigt god pasta. Därefter orkade vi inte så mycket mer utan gick till Norreport och tog tåget till Helsingör. På båten till Helsingborg strålade vi samman med några andra av våra kompisar. Jag var hemma halv sex, alltså en heldag med mycket trevligt att se tillbaka på.
De tre översta korten är från barnavdelningen och de andra två från den permanenta utställningen.
I morgon måste jag berätta om vad Harriet och jag så på Knutpunkten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter