söndag 4 oktober 2009

Konst och ett härligt stormigt hav



Först måste jag till min stora tillfresställelse tala om att maten igår var jättegod. Till och med min svärdotter som har svårt för brunkål, tog två gånger av kålpuddingen. Så glad jag blev!

I förra veckan såg vi ett inslag på TV´s Kulturnyheterna att det just nu pågår en fotoutställning om Kuba på galleri "Gate 38", Stora Nygatan 38 i Malmö. Den ville vi gärna titta på både jag och maken. Han är nog mest intresserad av bilderna på gamla bilar, men där finns säkert mycket annat också att titta på. Så, vi bestämde oss för att köra dit idag.

Men först körde vi till Pumphuset i Borstahusen. Där visades måleri av Edwars Jarvis. Han är född i Umeå 1964. Idag arbetar och bor han i Västberga i Stockholm. Han har fått väldigt fina recentioner och hans verk hänger i flera offentliga byggnader.

När vi körde vidare mot Malmö stannade vi till vid havet så att jag fick fotografera den underbara "Borstahusgumman" av Lena Lervik från 1994. Det var inte lätt att stå upprätt och än mindre att hålla kameran stilla i stormen, havet skummade och rök. Nåja, jag fick mina foton och sen drog vi ner till Malmö.

Framkomna till galleriet upptäckte vi att de har stängt på söndagar. Det var snopet, så vi vände åter mot norr. I Lomma körde vi in och tittade på alla de nybyggda husen nere vid hamnen. Många fler var på gång. Det kommer att bli en helt ny stadsdel.

Nu var vi hungriga, så vi körde direkt till Pub Ro på hamnen i Helsingborg. Där är en så mysig och avslappnad stämning. När vi kom dit var det nästan fullsatt. Vi tog först ljumma vitlöksbröd och sedan varsin entrecote med små brynta potatisar, broccoli och en god bearnisesås. Mätta körde vi hem längs med kusten.

Jag tröttnar aldrig på att titta på havet när det stormar, vilket underbart dramatiskt skådespel det är. Vindrutetorkarna fick vara på för det mesta för vågorna stänkte upp på bilen. Därför blev maken på att skölja av bilen när vi kom hem. Saltvatten är inte så bra för lacken.
Nu ska jag gå in och titta på Rapport.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter