lördag 11 juni 2011

Bröllopsdag, problem med katter och en dum politiker


Den 3 juni 1995 var det Pingstafton, den dagen gifte vi oss i Väsby kyrka, min käre make Janerik och jag. Prästen som vigde oss heter Lennart Uddling, han är numera pensionär och bor, precis som vi, i Gamla Lerberget.

I onsdags skrev jag en insändare till HD angående besvären vi har med lösspringande kattor. I torsdags publicerades den. Så här skrev jag.

"Vi är så trötta på att ständigt behöva plocka upp kattbajs och skotta igen alla hål som katterna grävt. Varje vecka samlar maken upp en hel skyffel med kattbajs. Fruktansvärt ohygieniskt.
I vår carport stinker det av kattkiss. Det är vidrigt.
Men man kan ju inte skylla på katterna, det är inte deras fel, utan deras ägare som inte kan hålla reda på dem.
Det senaste tipset jag fått för att hålla katterna borta är att lägga ut kaffesump i rabatterna. Det skadar varken djur eller natur.
Vi har redan hälls ut några kilo kaffesump (som maken tagit hem från jobbet) framför vårt hus, och det ser faktiskt ut att ha en viss effekt.
Jag har sanerat carporten med Klorin tre dagar på rad. Inte så miljövänligt, men vad gör man? Det är både jobbigt och kostar en slant att mocka och hålla rent efter andras keldjur.
Allt det här borde kattägarna själv sköta om, eller allra helst hålla dem hemma på sin egen tomt."
Fy för katten! Lerberget

Dagen efter, alltså fredagen den 10 juni, fick jag två svar. En skrev att "okej, kattbajs är inte kul. Men vederbörande som skrev under signaturen "Älskar djur" tycker att det är värre med hundar. Jaha!? Inte kul!? Det är mycket värre än så, det är en sanitär olägenhet.

De andra som svarade på min insändare visste vad det handlade om. De hade haft samma problem och placerat ut små bitar av citron- och apelsinskal i sin trädgård. Sedan hade de inte sett till någon katt. De som skrev heter Ingrid och Arne och bor i Helsingbor. Som ni kan se på fotot så har jag provat deras tips. Jag skar små bitar av skalen från grapefrukter och citroner. Detta lade jag längs väggarna i carporten. Får se om det kan hålla katterna borta.

Maken vill kontakta hälsovårsmyndigheten, men jag tycker att vi först ska avvakta och se om det här hjälper.

Den 8 juni läste jag en insändare i HD skriven av M-politikern Charlotte Zethelius som ondgjorde sig över en kritisk insändare, som skrev anonymt.
Jag skrev och skickade in ett svar samma dag. Lördagen den 11 juni kom det och ett annat svar från Stig Broqvist Helsingborg in i HD. Han skrev "Vi ska granska makthavarna" och så här skrev jag.

"Jag vet inte vad Charlotte Zethelius (M) blev så upprörd över, men det är inte det saken gäller. Menar du på fullaste allvar att HD skulle sortera bort insändare, som kanske skulle misshaga någon? Då har du helt missat meningen med det fria ordet.
De som vill göra sin stämma hörd och till exempel påtala fel, brister och oegetligheter, ska kunna göra det anonymt för att slippa repressalier.
För tyvärr är det vad som drabbar alltför många som sagt sanningar, om dåliga chefer till exempel.
Vi ska vara väldigt tacksamma för att vi har yttrandefrihet. Du fick ju komma till tals, även om många säkert inte delar din mening och tycker att ditt uttalande är dumt.
Jag kan konstatera att de styrande politikerna i Helsingborg gör det ena klavertrampet efter det andra, men jag har slutat att bli förvånad."
SL - nästan anonym

Ibland är det skönt att skriva av sig och vissa inlägg måste man bara svara på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter