tisdag 21 juni 2011

Alkohol, Friskis och Emma


Jag läste en artikel i HD idag om alkohol- och drogforskning, där man har kartlagt hur det dricks i olika delar av Sverige.
Genomsnittlig alkoholkonsumtion ren sprit per person och månad visar att Stockholm leder ligan med 0,39 liter. Skåne ligger inte långt efter. Här dricks det 0,35 liter.
De som konsumerar minst, d.v.s. 0,23 liter per person och månad är de som bor i Norrbotten. De flesta nykteristerna finns i Norrbottens län.
Stockholmarna är de som dricker mest och oftast. Man undrar ju om de är större festprissar där än i övriga landet - eller dricker de för att stå ut där uppe i huvudkommunen. Ja, man kan nog alltid hitta en anledning till att ta sig ett glas, i både glädje och sorg.

År 2006 lade invånarna i Stockholm, Göteborg och Malmö i snitt ut 5.620 kr/person på alkoholhaltiga drycker. I glesbygdskommunerna spenderade man 2.620 kr/person.
Fast jag misstänker att de här siffrorna kan vara lite missvisande. Vem vet hur mycket av "Skogsstjärnan" som tillverkas och konsumeras där ute i obygden?
Hemgjort kan säkert vara av bra kvalitet, men viktigast är nog ändå att det är både billigt och lätttillgängligt.

Enligt den här undersökningen så dricker man gärna likör ute på landsbygden. Vi känner en äldre dam i Småland, som när hon var ung, gärna drack ett glas (eller flera) av en lila likör som hon kallade "Fajtamår". Den heter Parfait Amour. Det är högst sällan som jag tar ett glas likör, men det händer. Dock ingen "Fajtamår".

Jag jobbade på Friskis fyra timmar idag, sedan körde jag in till Helsingborg och uträttade några ärenden. På gågatan utanför H&M gick jag förbi Emma, hon som är gift med han ni vet, den där kände ishockeyspelaren (kan just nu inte komma på namnet). Hur som helst så stod hon och pratade med en kille. Hon var klädd i svarta byxor med generös vidd, en beige tunn pälsbrämad (mink?) kofta, en stor herrklocka i vitmetall och en ljusbeige ganska stor handväska. Håret var samlat i en låg knut i nacken och perfekt sminkad. Hon var hur snygg som helst, fast det såg ut som om hon lagt på sig flera trivselkilon (ganska bred om rumpan) sedan sist jag såg henne i brudklänning för ganska precis ett år sedan. Se fotot.

I kväll har jag gjort en och en halv sats fläderblomssaft. På söndag ska den hällas på flaskor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter