lördag 29 januari 2011

Hajar i Öresund och skator i Kvidinge


Läst i HD i dag. "Det vimlar av exotiska fiskar i Öresund. Orsaken är det relativt varma bottenvattnet som bland annat lockar haj till området runt nordöstra Själland. Helsingör Dagblad rapporterar om en fiskare som förra veckan fick 26 hajar i sina garn. Det vimlar av haj i Öresund nu. Det handlar främst om pigghaj, gråhaj, stjärnhaj och glatthaj. Ingen av dem är farlig för människan. Den största haj som normalt lever i dessa vatten är gråhajen. Den kan bli upp till två meter lång. Förutom hajar finns det andra ovanliga gäster i sundet, exempelvis Sanktpetersfisken (som jag tycker är jättegod), som normalt hör hemma i Medelhavet, och den åttaarmade eldonebläckfisken, som nyligen påträffades vid Råå utanför Helsingborg."

Just nu känns det inte som om jag vill gå ner till bryggan i sommar och ta mina mer eller mindre dagliga dopp.

Maken har varit ute och fiskat idag. Nu står här en spann, nästan full, med fina torskfilleer. Han ska ut i morgon också. Jag sa åt honom att inte komma hemdragandes men vare sig haj eller bläckfisk.

Hörde nyss på nyheterna att man plundrat Kairos museum. Det är verkligen tragiskt. Vi har varit där och tittat på dessa ovärderliga, fantastiska skatter. Vi har även besökt Luxor och konungarnas dal, där har man nu också har vandaliserat. Det är obegripligt att man kan fördärva sina historia och sina historiska föremål så?

Den här helgen räknar ornitologerna fåglar. Fotot med skatboet och skaterna hade jag lyckan att komma riktigt nära när jag var i Kvidinge.
Nu ska jag frysa in torskfileerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter