söndag 2 januari 2011

Självmordspilot


Den här lille koltrasten gjöt förmodligen en ögonblicklig död när han flög in i ett av våra fönster.
Det förvånar mig att han gjorde det för våra fönster är lindigt sagt rejält skitiga. Men nu ska ju maken vara hemma hela veckan så då han blir på att tvätta dem.

Han var uppe kvart över fem i morse för att åka ut med fiskebåten Tärnö. Den går visserligen inte förrän klockan åtta, men redan sju är han på båten. De fick vänta i tre kvart på grund av en massa is som låg på den svenska sidan. Så småningom kunde de gå över och lägga sig mellan Ven och Danmark, där var det isfritt.

Det finns gott om torsk. Maken drog upp åtta. Tre av dem fina koketorskar. De andra filéade han. Arton rätt så stora sillar kom också med hem. I kväll har vi ätit stekt torskfilé.

Själv har jag städat en stor del av dagen. Det drar effektivt ner humöret. Men jag tvungen. Solen lyckade tränga igenom mina smutsiga fönster och avslöjade obönhörligen allt damm. Först körde jag dammsugaren och torkade sedan golv och golvlister i hela huset. Dammade och vädrade. Det tog tid, men det var skönt när det var gjort.


Jag hann inte promenera idag, men det var kanske lika bra det. Förmodligen var det lika halt som igår. Då fick jag på vissa ställen gå och hålla mig i staket längs med vägen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter