lördag 1 januari 2011

God fortsättning på det nya året



Fotor övers tog jag vid tretiden på nyårsafton 2010-12-31. Dagen var råkallt grå. Det undre tog jag idag nyårsdagen 2011-01-01 klockan halv fem.

Föresten, god fortsättning på det nya året.

Nyårsafton i går var grå och kall. Isen hade lagt sig i sundet och såg ut att nå från Sverige till Danmark. Jag kunde se både fotspår och skidspår långt ut men skulle själv inte gå ut på så nyfrusen och porös is.
På eftermiddagen i går kom min son och svärdotter hit. Det var skönt att få krama om dem och önska dem gott nytt år. Jag ringde min son strax efter tolvslaget och pratade en stund med honom. Så har jag gjort så länge jag kan minnas.
Vi avslutade och firade in det det nya året hos Lena och Lars i Åstorp tillsammans med Ingela och Bengt-Åke, Ann-Marie och Carl-Olof och Lenas pappa Nisse. Jag var som vanligt chaufför (självvalt) och hämtade och lämnade i Strövelstorp och Hyllinge. Värdparet bjöd på en fyrarätters meny som inte gick av för hackor. Fantastiska viner och äkta champagne vid tolvslaget. OK, jag smuttade på champagnen, men Lena bjöd även på ett gott alkoholfritt vitt vin. Det uppskattades av "torrdockorna" Ingela och mig.
Det hade regnat innan vi körde hem och vägen var på de flesta ställena rena rama blankisen. Vi var hemma vid tretiden i morse.
Maken har inte gjort många knop i dag.
Nyårskonserten från wien fick jag tittta på själv i år, maken sov. Den här konserten missar jag helst inte. Musiken är som örongodis och baletten en riktig ögonfägnad.
Under flera år, innan jag blev tonåring, dansade jag klassisk balett för Margit Gerle (Bibbi Anderssons syster) på Kruser dansskola i Malmö. Tack vare den (baletten) har jag en bra hållning, trots att jag alltid varit längst i klassen med mina 172 cm.
I dag fick jag själv gå längs med havet t.o.r. till Höganäs. Det var 3,5 minus och en bister nordvästan. Tyvärr fick jag ha ögonen i marken nästan hela tiden. Det var isigt och det gällde att se var man satte fötterna.
Isen hade skruvat sig in mot land och brutits sönder i stora block.
Nu har jag kokt en gödkyckling. Vi ska ha den med dillfrikassesås, kokta morötter och kokt potatis. Tror nog att det passar makens mage idag. Men det är ju dessutom så gott.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter