tisdag 25 januari 2011

Förlorade handskar. Undvik infarkt ät grönt


Mina handskar har någon annan tagit hand om. De fanns i alla fall inte på badhuset. Nåja, nu släpper jag det bekymret. Jag läste någonstans att bekymmer är som spädbarn - de växer när man pysslar om dem.

På ett annat ställe har jag läst att om man äter 640 gram olika sorters frukter och grönsaker, gärna 8 olika och i olika färger, minskar man risken att få hjärtinfarkt. Ökar man mängden minskar man risken ytterligare.

Berodde det bara på den kosten så skulle väl hjärtinfarkt vara väldigt ovanlig bland vegetarianer. Fast infarkt får man ju av andra orsaker också, stress till exempel.

I dag har jag plockat i mig duktigt med frukt. En halv blodgrape, en banan, ett äpple och en kvarts annanas.

När jag blir sugen (för det blir jag garanterat) på en knäckemacka med en driva ost och honung eller ingefärsmarmelad på, mmm det är så gott, då har jag en tallrik med grönt redo i kylen.

Jaha, då har jag kommit upp i den rekommenderade dosen rönt, det var ju hur lätt som helst.

"En idiot på resa." Denna Brittiska reportageserie, går i repris i kväll på TV1 kl 23.30. Kan jag hålla mid vaken så ska jag se även reprisen. Den är sevärd.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter