onsdag 5 januari 2011

Trettondagsafton plöjer jag genom snön med Valtran


Fotot på hundarna tog jag igår på Trettondagsafton utanför Biblioteket i Höganäs då jag var på väg till Oldsbergs Ost för att köpa en värdinnegåva att ta med mig på kvällen. Vi var bjudna till Ann-Marie och Carl-Olof i Stövelstorp, även Lena och Lars från Åstorp var bjudna. Det var mycket trevligt. Till förrätt fick vi en god sillamacka, huvudrätt var kalkon tillagad i lergryta, mycket mör, till efterrätt blev det äppelkaka och vaniljsås.

När vi körde hem strax efter klockan ett på natten fick jag bitvis plöja mig fram genom djup snö. På vissa ställen hade det fykt igen så att man nästan inte såg vägen. Men som maken sa, då är det bra att vi har en Valtra (=traktor), det han kallar vår Volvo Cross Country.

När jag tittade ut i morse, var det på ett landskap som åter låg inbäddat i ett tjockt lager nyfallen snö. Vackert som ett vykort men ack så besvärligt, inte minst för tågen. Jag hörde på nyheterna i går att ett 30-tal tåg i Skåne står stilla (ca en tredjedel av alla tåg) på grund av nerisning. Det kan dröja innan de blir avisade.

Maken har som sagt var ledigt hela den här veckan. Fönstrena blev putsade igår. Oj vilken skillnad det blev. För övrigt passar han på att göra något av det roligaste han vet. Åka ut och fiska. Han går upp i svinottan. Står sedan i fyra timmar på en båt och lyfter bly i blåst, snö, regn och flera minusgrader. Inte sällan är det så hög sjö att vågorna slår över de som står och fiskar. Men oj vad det är kul. Ok ibland är det riktigt fint väder. I går blev det dålig utdelning, endast en vittling men den var stor.

I morgon ska han ut igen, då på en sjutimmars tur. Båten är i hamn klockan tre. Han kommer att få det snärjigt. Klockan fem ska vi träffa sju av våra vänner på Gyllene Pragh och äta en bit mat. Klockan sju ska vi vara på Konserthuset och och se och lyssna på Gunhild Carling.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter