lördag 22 januari 2011

Kici i Fuengirola och jag på Väla


I går fick jag ett vykort över Fuengirola Los Boliches. Varför skickar folk inte vykort oftare? Min "gamla" väninna Kici, som sände kortet, skrev att hon har den här utsikten från sitt hus, det är +25 grader och sol, men lite kyligt på kvällarna. Hon är glad att slippa snön.
Ja, vem katten är inte det, glad över att slippa snön.

Min talgkottskörtel längtar också efter sol, lite värme skulle också sitta fint.
Nu är i alla fall snön så gott som borta, men det är fortfarande frostgrader och solen skiner. Det har den gjort nu i några dagar, så lite ljusterapi har jag fått när jag varit ute på mina så gott som dagliga långpromenader.

Vill jag ha värme och tempererat bad tar jag till lågprisvarianten. Kör till badhuset, simmar och sitter sedan i bastun en stund. Ok där står ingen paraplydrink på bassängkanten, men jag har en vattenflaska i badväskan.

I dag när jag skulle gå ut upptäckte jag att det var det glashalt. Jag ställde mig bakom min bil och gled med fötterna i plogposition nerför hela uppfarten till carporten, över trottoaren och ut på gatan. Stavarna viftade jag med för att hålla balansen, de är gummiskodda så de gled bara undan när jag satte ner dem. Med ett visst besvär tog jag mig tillbaks igen. Det var bara att inse, det går inte att promenera idag. Varför riskera att falla och kanske få ett benbrott. Vi som är i medelåldern leder ju benbrottsligan i vinter.

Jag hämtade bilnycklarna och körde in till Väla. Där var det inte lätt att hitta en ledig parkeringsplats. Varenda affär hade rea, i en del kunde man "fynda" till halva reapriset, kläderna såg ut därefter. Jag gjorde som de andra, rände ut och in i affärerna, tog en snabb överblick och konstaterade att där fanns inget jag behövde eller ville ha. Till slut tog jag en runda inne på Bredenberg, där jag hittade ett par jeans till halva ordinarie priset. Provade även åtta baddräkter, alla till halva priset. (Det är ingen uppbygglig syn att stå i omklädningsrummets avslöjande ljus och exponera sin blekfeta kropp.) Jag hängde undan en tills i morgon, ska först inventera mitt baddräktsförråd, måste nog först kassera en av de jag har.

Innan jag körde hemifrån, tog jag fram en kålpudding från frysen. I kväll åt vi den med gräddsås, kokt potatis, slantade morötter i smör och lingon, jättegott.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter