torsdag 3 december 2009

Tvättmaskin, vattenkokare och nässköljare



Dagens tema är vatten.

Vår 20 år gamla Miele tvättmaskin la av i fredags och vår vattenkokare, även den med rätt många år på nacken, hade gjort sitt. Den var irriterande långsam och vattnet blev inte tillräckligt varmt. Dessutom var den inte längre snygg.

Så, efter att ha tittat runt i några affärer körde jag till ELON på Berga. Där tog försäljaren Marie Bladh hand om mig. Hon fick sälja både en ny tvättmaskin till mig, samma märke som den gamla, och en Electrolux vattenkokare. Den har blivit bäst i test.

Nu hoppas jag att även den nya tvättmaskinen ska hålla i 20 år. Då är jag 85 år - om jag lever, och överlåter då så gärna tvättandet till någon annan.

I eftermiddags var jag och klippte mig. Frissan Annika, som läst om min långdragna förkylnining, tipsade mig om nässkjölning med ljummet saltvatten. En sådan nässköljare skulle du skaffa dig sa hon. Ja men en sådan har jag redan, en riktigt snygg i glaserad keramik, fast på hyllan gör den ju ingen nytta. I kväll ska jag koka upp vatten med salt och skölja näsan med den.

Kan någon dra sig till minnes en tid då det inte var ont om pengar och tiderna inte var hårda?
Ralph W. Emerson




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter