tisdag 1 december 2009

F&S, Af, AMS, FAD, FFD, Fi, SKBR och fhs

Förkylningen som jag fick för ca en månad sedan frodas fortfarande. Det vill säga att jag fortfarande är lomhörd på båda öronen, för närvarande är det höger öra som vätskar, för några dagar sedan var det det vänstra. Måste ständigt gapa för att det ska spraka till i öronen. Om två dagar är penicillinet slut, är det inte bättre i morgon så ringer jag vårcentralen.

Jag tjänstgör i receptionen på Friskis & Svettis i morgon. Idag kom ett pressmeddelande som talade om att F&S i Höganäs nu har fått sin 3.000:e medlem. Det betyder att 12,8%av kommunens invånare nu är medlemmar i F&S. Det är den största idrottsföreningen i Höganäs och det finnas förmodligen alltid något i det stora utbudet av aktiviteter som passar. Dessutom finns det ju så många trevliga funtionärer (jag är en av dem), som alltid finns till hands, i receptionen och på alla de olika passen.

Har ni tänkt på så lätt man förknippar några bokstäver med något som man ofta kommer i kontakt med. Ta till exempel AF. Jag tänker i första hand på Arbetsförmedlingen eftersom jag arbetat inom AMV = Arbetsmarknadsverket i 25 år. Men AF kan också vara en förkortning av Akademiska Föreningen. De som kom till Af och ville ha AMS visste nog inte riktigt vad de ville ha. AMS = Arbetsmarknadsverket.
Vi hade naturligtvis våra egna förkortningar när vi skrev i de arbetssökandes journaler. FAD = första arbetslösa dagen. FFD = första friska dagen. Sedan fanns det en del tecken som man inte bör tolka.

Fi som jag läste om idag var en förkortning av finansinspektionen. Fi kunde också ha betytt Feministiskt initiativ. Inget som jag känner att jag just nu skulle rösta på.
För många år sedan när jag tillhörde SKBR = Sveriges kvinnliga bilkårers riksförbund, hade den fi en helt annan betydelse. Vi talade då om den lede fi. Undrar om han fortfarande finns?

Citatet: "Den som kan något gör det, den som inte kan något undervisar".
George Bernard Shaw

Han hade inte helt fel - men det var ju synd att han aldrig fick träffa några av dagens duktiga lärare, bland annat en och annan på Sundsgårdens (fhs) folkhögskola.









I dag stötte jag på Fi vilket i det här fallet betydde Finansinspektionen. I valtider förknippar jag naturligtvis Fi med Feministiskt initiativ. När jag var med i SKBR = Sveriges kvinnliga bilkårers riksförbund hade fi en helt annan betydelse. Fi var nämligen den lede fi = fienden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter