söndag 13 december 2009

Luciamorgon


Strax före klockan sju gick vi ner och tände både julstjärnan i köksfönstret och de elektriska stakarna samt några levande ljus, därefter intog maken och jag, iklädda mysoveraller, varsin soffa. Vi tittade på TV1 som sände Luciafirandet från Växjö domkyrka. Det var både storslaget och stämningsfullt. Maken var dock lite besviken. Han ville se snö, slädfärd med bjällror och ett och annat barn klädd som tomte eller pepparkaksgubbe, det blev inte något av det i år, men han får säkert se det något annat år.

Jag har också varit Lucia med likadan luciakrona som dagens lucia. Det var på Sorgenfriskolan i Malmö. Jag hade ett stort följe med tärnor och stjärngossar som följde mig. I aulan fick jag ensam sjunga bland annat "Det strålar en stjärna". På den tiden hade jag en stark sopranröst.

Efter lussefirandet på TVn körde vi som vanligt till Kakboden i Höganäs och köpte nya bullar, idag blev det också några lussekatter.

Det var en alldeles enastående vacker Luciamorgon. Helt vindstilla och en himmel som rodnade i ljust violett. Det var vid halvniotiden och solen var på väg att spricka igenom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter