tisdag 22 december 2009

Receptionsarbete, julpynt och sillinläggning





Klockan ringde redan halv sex i morse. Jag skulle vara på "Friskis" halv åtta och jobba några timmar i receptionen. Lokalvårdaren Paula var där och hade larmat av när jag kom. Den ena datorn klarade jag av att starta upp, men den som loggar in de som ska in på gymmet fick jag inte igång. Men så kom Jan-Erik, en av gyminstruktörerna, han tryckte på en knapp, så var det bara att logga in sig på den också.

När jag öppnade klockan åtta stod där redan några ivriga motionärer och väntade på att få komma in. Det är populärt att träna på morgonen, ja det är i och för sig folk på gymmet hela dagen, men inte så många som på eftermiddagen och kvällen. På morgonen och förmiddagen är det rätt så många "grå pantrar". Det yngre klientelet kommer på kvällstid, då är musiken mer ösig och volymen på den betydligt högre.

Alla funktionärer och ledare brukar få varsin julklappar. Så även i år. Det ett stort härligt badlakan i tjock vit frotté med "Friskis" logga i rött. Undrar om den håller färgen när man tvättar den i 60 grader.

I eftermiddag har jag julpyntat här hemma. Maken och jag är sparsmakade när det gäller julpynt, men det finns vissa saker som bara måste fram och upp. Först och främst det bedårande lilla luciatåget, gjort av bland annat en äggkartong och den fina tomten med stomme av en toarulle. Dessa konstverk gjorde min son när han gick på "lekis". Sonen är 45 år nu, så det här julpyntet har ju några år på nacken. Sedan hänger jag änglar i kristallkronan, det låter något, men lampan är ett arvegods. Röda juldukar och några tomtar. Det är speciellt en som maken hade med sig i boet. Klockor hänger jag lite här och var, jag har bland annat hängt en klocksträng i nyckeln till barskåpet. Ha, det går inte att smyga in där utan att det hörs.

I kväll har jag lagt in "Lenas currysill", lätt att göra och försvinnande god. I morgon ska jag steka brunkål så är det viktigaste på julbordet klart, alltså sillen och brunkålen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter