tisdag 29 december 2009

Middag hos Riksdagskvinna efter lååång fisketur



En av de lokala snöbyarna som SMHI varnade för kom över oss i förmiddags, men det var inget som blev liggande.

Vad tror ni att maken gör idag? Fiskar. Inte en vanlig fyratimmarstur, nej detta är en långtur på sju (7) timmar! Han var uppe vid femtiden i morse, fixade frukost, bredde mackor och körde hemifrån halv sju. Båten beräknas vara i hamn igen klockan tre i eftermiddag. Vädret har aldrig hindrat honom från att gå ut, varken ösregn, snöstorm eller drivis. Jag vet att de här långturerna går inte så ofta och eftersom maken är fri nu i mellandagarna fick han passa på idag.

Men - vi är bjudna på middag i Kvidinge klockan sex, det blir utan överdrift ont om tid. Jag menar, om det blev det fiskelycka så tar det ju en stund att ta hand om fisken, packa den och stoppa i frysen. Det är inte gjort i en handvändning. Sedan in i duschen och på med lite snygga kläder. Men han fixar det säkert - med min hjälp.

Jag är som vanligt chaufför (det är självvalt) och ska försöka hålla honom vaken över det Meta kallar "far-åt-helvete-kaffet". Det vill säga, när man fått kaffe och kaka någon gång vid midnatt, så går man hem. En inte allt för kvalificerad gissning är att maken kommer att ha en lååång sovmorgon i morgon.

Jag har varit och köpt en värdinnebukett till Meta, gula rosor som stöter i persika och moderatblå klockor. De röda rosorna var väldigt vackra men hade känts lite fel.

I affären finns en stor fågelbur med en massa fåglar, bland annat papegojor. Jag tog foto på en av dem, med tanke på Metas gäster i kväll kommer det förmodligen (som vanligt) att pratas och diskuteras en hel del.

Nu är det nog bäst att jag hoppar in i duschen och gör mig i ordning innan maken kommer hem. Han behöver säkert handräckning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter