fredag 11 december 2009

Designgym eller "Friskis" och insändare på HD




Jag besökte ju designgymmet Lifestyle igår och blev väl mottagen av en tjej. Hon jobbade både på kontoret och skötte städningen, men det behövdes nog inte fler personal för där fanns inga motionärer.

Själv var hon inte klädd för någon fysisk aktivitet, utan gick i jeans, blus och i strumplästen. En tröja med gymmets logga och ett par gympaskor tycker jag hade passat bättre. Usch, nu lät jag som en gnällig gammal tant, och det är jag definitivt inte - gnällig. Jag introducerades i cirkelträning, det vill säga att man går runt på olika stationer. En stor lampa lyser rött när man ska gå till nästa maskin och grönt när man börjar övningen. Det gäller att sno sig på så att man hinner göra några repetioner.

Det kändes ödsligt och lite kusligt ensamt för där var bara jag och en kille som tränade med fria vikter. På hela anläggningen var vi alltså bara två personer, förutom tjejen som satt på kontoret.

I ett rum (kommer inte ihåg om det var i källaren) kan man köra ett pilatesprogram, man följer en instruktör via en skärm på väggen. Ingen kollar och tillrättavisar dig om du gör fel. Hur kul är det att så där alldeles ensam?

I källaren provsatt jag en bastu med infravärme som sades förbränna fett, man satt där med både träningskläder och skor på. Här ska brännas fett tänke jag och satt där i 20 minuter innan jag tröttnade, men jag måste ju säga att jag föredrar en vanlig bastu, där jag får svettas.
Jag avslutade med att gå in i ett rum som enligt skylten utanför är ett "Anrum och mental träning". Där slog jag mig ner i en av massagefåtöljerna. Jag hade behövt en liten instruktion hur man ställer in den. Jag blev rejält knådad, men rätt inställd är den säkert hur skön som helst. Under tiden man sitter där kan man titta på en skärm som visar ett naturmotiv med rinnande vatten och en röst som talar om för en hur man ska andas.
Jag måste klargöra att det absolut inte var något fel på mottagandet jag fick, lokalerna, maskinerna, bastun (?) eller Andrummet. Men - ska jag besöka detta hälsotempel igen? Nej, nej nej! Detta var inget för mig, jag kommer att fortsätta på "Friskis". Jag vill ha folk omkring mig. Där finns en positiv stämning, många motionärer i alla åldrar och på alla tider. Där finns också ett stort utbud av aktiviteter, och något som jag tycker är väldigt viktigt, alltid tillgång till utbildade instruktörer och värdar, som alla är klädda i "Friskis" fräscha loggokläder. Här går ingen i strumplästen.
Till slut, jag såg inget anslag om fotoförbud så jag antog att det inte gjorde något att jag tog foto på bastun och Andrummet. Det var verkligen fint och värt att visa. Jag hade naturligtvis inte gjort det om där funnits folk.
Den 9 december läste jag en insändare om "Kungen och vargarna". Jag skrev ett svar på den och i dag den 11 december kom den in i HD, det gick snabbt. Läs gärna"Kungen får tycka vad han vill". Jag skrev under signaturen "En undersåte".


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter