måndag 21 december 2009

Bihåleinflammation, strokeenheten och lottovinst


Jag har varit förkyld och har även eventuellt haft någon form av influensa, samt dubbelsidig öroninflammation. Det började i mitten av november och hittills har jag inte blivit frisk från de här besvären. Jag har besökt vårdcentralen två gånger, senast för fyra veckor sedan. I dag gick det inte längre. Det kommer ut en massa gult, det sprakar i öronen och jag är lomhörd. Sedan ett par veckor har jag nervryckningar i vänster ögonlock, måste ofta blunda med det ögat när jag läser. En sköterska som jag pratade med påstod att det kan bero på bihålorna. Ringde vårdcentralen i morse och fick komma dit till min egen läkare på förmiddagen.

Nu har jag fått Cefadroxil Sandoz 500 mg, 20 kapslar för bihålleinflammation. Synd att jag inte kunde fått dessa tidigare. När jag varit på apotektet och hämtat min medicin körde jag och hämtade en lottovinst, den var bara på 80 kronor, så än så länge behöver jag inte anlita någon ekonomisk rådgivare.

I eftermiddags när jag stod och stekte sill, ringde en sjuksköterska från Strokeenheten på Helsingsborgs lasarett. Det var tre månader sedan jag kom in akut för en misstänkt stroke. Jag låg inne för observation i tre dagar. Enligt sjuksköterskan var det en mindre stroke och hon ville nu veta hur jag mådde och vad jag hade fått för hjälp efter det att jag blev utskriven. Hade jag fått hjälp av sjukgymnast och hade jag fått någon samtalsterapi, samt skriftlig information för strokepatienter med mig hem?
Nej, ingen ifrån vården har hört av sig. Det förvånade henne. Hon lovade att skicka mig information om vad som händer när man har fått en stroke.
Stroken har inte gått mig obemärkt förbi och jag har inte hämtat mig fullt ut ännu, men det kanske inte blir bättre än så här.

Nu tror jag nog att de som verkligen behöver hjälp också får det. Fysisk träning fixar jag själv på "Friskis", där jag vid behov kan få kvalificerad hjälp. Mental träning? Något som jag tror är mycket viktigt, är att inte tappa den sociala kontakten med vännerna.

Sillen är nu både stekt och inlaggd i ättika med kryddor och lök.
Jag hann med en liten promenad nere vid vattnet även idag. Det var kallt men nästan vindstilla. I kväll ser månen ser ut som ett komma på himlen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter