måndag 2 maj 2011

Valborg och första maj







Valborgsmässoafton var det soligt och varmt hela dagen, utomhus räckte det med en t-tröja. Maken bottenmålade Trissen och putsade resten av skrovet till det var alldeles glatt och blankt.



Klockan åtta gick vi ner till bålet. Efter talet till våren och vårsånger framförda av kyrkokören, med god hjälp av många av oss i publiken, tändes bålet nere på stranden. Det var skönt att stå i närheten av bålet och känna värmen.

I år var det inget fyrverkeri. Istället hjälptes vi åt att tända och skicka upp rislampor.

Mycket stämningsfullt.


Folk brukar vallfärda hit från orterna runt omkring, men i år var det mest folk från byn. Det kan bero på att det var eldningsförbud nästan överallt och man trodde nog inte att det skulle bli någon brasa, men här fick man så småningom dispans. Som tur var så vände vinden och blev nordostlig.


Det blev mycket snackande och vandrande mellan grannar, vänner och bekanta. Christer, även kallad Snobben (seriefiguren), kom fram och gav mig en kram samt tyckte att min senaste insändare i HD var j-igt bra. Han höll med mig om det jag skrivit. Eftersom jag skrev och mejlade in den i torsdags så räknade jag inte med att, om den överhuvudtaget skulle tas in, få den publicerad redan dagen efter. Men det var ju roligt och nu får jag vara beredd att få mothugg. Läs den gärna, den var införd fredagen d 29 april, undertecknat av Sigge L Lerberget.


Det blev ganska sent innan jag sökte upp Janne som stod och pratade med Carl, hans fru Agneta fanns på annat håll. Carl prisade våren i schorts. Själv hade jag, liksom många andra, tagit på mig handskar. Det behövdes.


Första maj var det soligt men vinden som kom från havet kändes kall. Vi var ensamma om att sjösätta. Andra kanske var fullt upptagna med att gå i demonstrationståg? Hur som helst så klarade vi det galant. Nu väntar vi bara på en varm och skön sommar.












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter