fredag 20 maj 2011

Saltkristallerna i "Min mening" i HD

När jag körde in till Helsingborg idag passade jag på att köra ner och titta ut över sundet och bort mot Helsingör. Vem vet hur länge man kan göra det, bäst att passa på så länge man kan.
Här ska, om vi har otur, byggas stort, nämligen Saltkristallerna. I förrgår skrev jag en insändare till Min mening i HD. I dag blev den publicerad. Här är den.

"I veckan läste jag ett reportage i HD om en gallerist och konstnär i Borstahusen. Han fick avslag på sin ansökan om att bygga en takkupa på sitt hus. Detta på grund av att det finns en bevarandeplan för stadsdelen.
"Borstahusen anses vara en miljö värd att bevara, säger stadsbyggnadschefen Per Fredrik von Platen."
En sån som von Platen skulle man haft i Helsingborg, då hade kanske planerna på att bygga Saltkristallen aldrig kommit till stånd.

Politikerna i Helsingborg visar med all önskvärd tydlighet sin okunskap. Trots att Länsstyrelsen inte tillstyrker bygget, med hänvisning till att den inte passar in i den unika och fina gamla stadsmiljön, framhärdar de att Saltkristallerna ska byggas och effektivt ta bort sikten över Sundet, samtidigt som man döljer den fina gamla stadskärnan.

Det hade varit bättre att politikerna höll tyst och låtit oss tro att de handlade mot bättre vetande, än att de öppnade munnen och övertygade oss om att det är det de gör.
De visar med all önskvärd tydlighet att de inte lyssnar, eller bryr sig om vad som är bäst för Helsingborg och deras invånare, eller besökare för den delen.

Det har gått prestige i det här bygget som ska upp, kosta vad det kosta vill, både vad det gäller miljöförstöring och rent ekonomiskt. Härskarna i Helsingborg gör som många andra stora, men i grunden svaga härskare har gjort i alla tider, visar sin makt genom att uppföra stora svulstiga skrytbyggen för att bli ihågkomna. Man tolkar dessa skrytbyggen som fallossymboler.
Har verkligen de styrande i Helsingborg det behovet så är det ynkligt."

Sådärja, nu har jag gnällt färdigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter