tisdag 24 maj 2011

Magnus



Efter en tids sjukdom gick Magnus ur tiden igår 81 år gammal. Han var en sjöman av den gamla stammen och hade seglat jorden runt på alla de stora världshaven.

En synnerligen allmännbildad man med mycket humor.


Vi flyttade till Gamla Lerberget 1994. Det var då vi lärde känna Magnus nere på hamnen, han och hans fru Turild bodde i eget hus där nere. Hamnen är en naturlig mötesplats, man stannar gärna till och byter ett par ord med dem man möter.


Vid ett tillfälle tidigt en sommar, frågade jag Magnus om han hade doppat sig i havet ännu.

Nä sa han, en sjöman badar inte i havet han åker båt på det. Så va det nock snackat om de.


Vid ett annat tillfälle frågade maken om han hade sett den nya båten på andra sidan slipern.

Nä sa han, vad ska jag där borta o göra. Jag har ju min båt på den här sidan. Det rörde sig om ett avstånd på 50 meter. Ja, det var en härlig man. Gamla Lerberget har blivit en profil fattigare.


Fotot tog jag klockan 6 i eftermiddags. Över Kullaberg och Mölle var det mörkt gråblått. Det såg ut som om det regnade där och var på väg hit. Men än så länge var det solglitter ute på den gropiga sjön.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter