onsdag 11 maj 2011

Gamla vänners dag, hos Ewa i Bjärred



Idag är det "gamla vänners dag". Den instiftades 1974 och infaller alltid andra onsdagen i maj.

Då passade det ju bra att jag körde till Ewa, min väninna och före detta granne i Bjärred.

Vi lärde känna varandra redan när vi bodde grannar på S:t Hans gränd i Lund, min son Robert och hennes dotter Susanne var då sex år. Både Ewa och jag ville att våra barn skulle gå i en mindre skola. Vi sökte och hade turen att få varsin lägenhet i ett nybyggt område i Bjärred. Det var skönt att bo på ett grönt och fint område med bara tvåvånignshus, endast ett stenkast ifrån havet. Våra ungar gick på Bjerehovsskolan, hemifrån tog det max tio minuter att gå dit.


Ewa bor fortfarande kvar och jag kör så gärna dit. Hon vill helst inte ge sig ut och köra bil i stadstrafik eller till platser hon inte har kört till tidigare. Nej, det gör hon rätt i. Känner man sig osäker är det lika bra att låta bli.


En av killarna som höll på med att gräva ner bredbandskabel in till huset där Ewa bor, tog fotot av oss.

När jag körde hem vid halvfemtiden var det en strid ström av bilar i alla filerna på E4:an, i båda riktningarna. Skönt att man slipper pendla dagligen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter