tisdag 3 november 2009

Svårbegriplig smålänning och skånskor med talfél

På Sundsgårdens folkhögskola där jag och nästan förtio andra vetgiriga 55+ are går, har vi idag pratat om dialekter. Vi fick lyssna på sexton olika dialekter och det kan jag ju erkänna, att det var inte många som jag placerade i rätt län.

Maken som är smålänning sedan födseln och aldrig kommer att bli annat, flyttade därifrån för tjugo år sedan. Då invandrade han till Skåne för min skull. Redan då skulle jag ju naturligtvis ha gett honom en rejäl genomkörare i vår klingande vackra dialekt, för så vitt jag vet så finns det ingen kurs i skånska för inflyttade (SFI) som man kan skicka honom på.

I och för sig är han nu återbördad till fadershuset, hans pappa är född och uppväxt i Höganäs och det var hans mamma som drog svärfar till Småland. Som det kan bli.

Tack och lov så trivs maken här nere och vill inte flytta tillbaka till Småland. Sin dialekt har han dock behållit och ibland är han svår att förstå sig på, nåja det gäller ju inte bara dialekten.
Å andra sidan har han ibland svårt att begripa sig på mig - hur nu det kan vara möjligt.

Men visst är det charmigt med dialekter, låt oss för allt i världen bevara dem.

Vi är många som tycker det är en styggelse att lyssna på alla de skåningar som inte vårdar sin dialekt, utan försöker prata rikssvenska - med miserabelt resultat. Jag tänker inte nämna några namn, men det finns speciellt en kvinna på Radio Malmöhus som man får skavsår i öronen av att lyssna på. När hon började på radion så pratade hon skånska. Jag hör inte vad hon säger, alltså budskapet, jag hör bara, och retar mig på hennes nasala röst och ansträngda stämband, hon låter alltid förkyld, hon snörvlar och är allmännt otydlig i sina försök att prata Stockholmska. Det här är definitivt inte bra, i ett krisläge är hon inte trovärdig.

En annan skånska med talproblem är en populär (?!) programledare på TV. Hon har tidigare varit chefredaktör för en tidning med samma namn som en stor livsmedelskedja.

Nu är det ju inte bara kvinnor som har talproblem och bétonar helt fel i sin iver att prata fint. Killarna är inte ett dugg bättre. Det förvånar mig att de inte själv hör hur galet det låter. Någon närstående eller arbetskamrat kunde väl talat om det för dem? Detta är ju skämmigt.

Såja, nu har jag skällt och gnällt färdigt.
Foto på en äkta smålännng? Gå tillbaks och titta på andra inslag, där finns några stycken på maken.
















Såja, nu har jag gnällt och skällt färdigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter