tisdag 10 november 2009

Kultur är friskvård

I lördags (7 nov) hade jag en insändare i Helsingborgs Dagblad, läs nedan.

Hur länge ska vi finna oss i att våra folkvalda behandlar oss nedlåtande?
Vår kulturminister (åtminstonne ett tag till) Lena Adelsohn Liljeroth har sagt att "begreppet kultur är ett problem. Det leder tankarna till symfoniorkestrar och sådant som alla kanske inte är intresserade av".
Jaså!? Var har hon fått det ifrån, och vad är problemet?
Regeringskollegan Göran Hägglund vädrar sina fördomar genom att säga att "verklighetens folk" inte gillar kultur. Vad menar han?
Detta är inte annat än kränkande förtal av så gott som hela svenska folket. Vi är varken dumma eller mindre vetande.

Den så kallade finkulturen är långt ifrån tillgänglig för alla. Därför att, lågavlönade och pensionärer helt enkelt inte har råd att spendera flera hundra kronor på en konsert- eller teaterbiljett och att ta sig till en operaföreställning är inte att tänka på. Vernissager kommer man tack och lov in på gratis.
Fast vi har väl snart inte råd med kulturarbetare heller.

Tänk om politikerna kunde lyssna på vad läkarvetenskapen kommit fram till. Nämligen att kultur är friskvård. Man kan ju sedan länge få recept till FAR = fysisk aktivitet på recept, vilket betyder reducerat pris på till exempel ett gym. Så varför inte låta läkarna skriva ut recept även till kulturevenemang?

Det vore väl bra, om man med så enkla medel kunde förebygga sjukdomar och samtidigt skapa arbete för kulturarbetarna.

Idag (10 nov) fick jag svar från Anders Lundström (KD). Läs den!

På "DEBATT" i samma tidning läser jag "Kultur kan hjälpa till och uppfylla viktiga mål för folkhälsan, skriver Henrik Hammar (M), Rolf Tufvesson (KD) och Anders Lundström (KD)."
Läs gärna hela deras inlägg, Kultur på recept.
Nämen, så himla bra att även politikerna äntligen har fått upp ögonen för vad vi mår bra av.

Nu ska jag snofsa till mig lite för ikväll ska jag ägna mig åt friskvård. Jag ska köra in till Konserthuset och titta på "Pengarna eller livet". Tror nog att jag kan få mig ett och annat gott skratt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter