söndag 29 november 2009

Julkonsert, rekordstor sill och en tupp





Antibiotika är ibland nödvändigt, men som kan ge vissa besvärliga biverkningar. Jag tillhör tveklöst gruppen fler än 1 person av 100 som drabbas av magknip, illamående och diarré, dessutom morgonhuvudvärk.
I fredags kväll var maken och jag på julkonsert i Höganäs kyrka och njöt av Magnus Johanssons stora turne "I juletid". (På fotot hälsar jag på honom). I år framfördes julmusiken av förutom trumpetarn Magnus J, även av Sten Nilsson, Lennart Palm, Maria Knutsson, Magnus Johansson, Marcos Ubeda och sist men definitivt inte minst körledaren Marie Brandt-Wilhelmsson och kören S:t Mikael Gospel. Det både maken och jag fick mest ståpäls av var utan tvekan Magnus Johanssons fantastiska trumpetspel.
I går morse åkte maken ut med Helsingborgsbåtarna. Det fanns gott om stor sill. Han fick en rekordstor som vägde 450 gram, den finns till beskådande på http://www.helsingborgsbatarna.se/

Som vanligt rökade han en hel del, men jag frös även in ett bra gäng, jag måste ju ha så att jag kan steka och lägga in i ättika till jul.

För några veckor sedan kom min son hem med en tupp på över 3 kilo. Den stekte jag idag och vi fyra, son och svärdotter, maken och jag åt upp nästan hela pippin. Till den hade vi brysselkål, rödkål, slantade morötter, mjölig potatis och en farligt god sås, smaksatt med rött vin och ett par skedar lingonsylt. Före tuppen hade vi snittar med laxmousse och till efterrätt hela stekta äpplen fyllda med socker och kanel och till detta gräddglass. Efteråt var vi inte så rörliga.

I morgon får både sonen och maken varsin rejäl portion tupp med tillbehör med sig till jobbet.
Maken gick upp och kojade klockan åtta, det behövs säkert för han var uppe i natt och passade röken. Han ska dessutom upp redan halv fem i morgon bitti. Själv ska jag i säng senast klockan tio, för jag ska också upp tidigt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter