onsdag 4 juli 2012

Spinky

När jag cyklade till Mölle vid tretiden i dag, stannade jag till i Höganäs och pratade med Sussi som jobbar i receptionen på "Friskis". Hon låg och solade i sin trädgård och jag gick in och pratade en stund. En av hennes kattor kom fram och ville bli klappad. Det var Spinky och jag fick höra hur och varför Spinky, en hittekatt, fick sitt namn.
Den här välnärde killen med tjock och glänsande päls heter alltså Spinky. När Sussi som nu är hans matte, förbarmade sig över honom, var pälsen smutsig, tovig och glanslös och revbenen syntes tydligt. Veterinären som Sussi tog honom till, sa att han var cirka två år. Från att ha varit undernärd, strykrädd och ständigt på jakt efter mat, är han nu välmående, lugn och väldigt kelen. Stackars katt, man kan undra vad han har behövt gå igenom innan han blev utslängd.
Så länge jag var där, och det var en god stund, klappade jag honom. Han tröttnar nog inte i första taget. Sussi har två kattor till. Spinky och den andre hankatten är kastrerade och honan steriliserad. På cykelturen till och från Mölle, blåste det en svag pålandsvind (västan) och solen strålade från en nästan molnfri himmel. Underbart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter