fredag 6 juli 2012

Skörd från vårt grönsaksland

Jag cyklade in till Höganäs idag. Det var kvalmigt, nästan vindstilla, halvklart och växlande sol. Tjejen som jag är ledsagare åt behövde hjälp en timma. På hemvägen stannade jag till och köpte jordgubbar av ungdomar som stod och sålde utanför ICA. Jag köpte två liter, de kostade 25 kr/litern. Kartongerna var rågade med söta goda bär. Därefter tänkte jag cykla till Viken och köpa tomater, men jag orkade inte. Den här kvalmigt tryckande värmen tar musten ur mig. Jag tog bilen istället.
Det växer så det knakar i vårt grönsaksland. Jag äter sallad varje dag, men här är ju så mycket så jag skulle kunna försörja hela gatan, minst. När maken kom hem i kväll skickade jag ut honom för att skörda gräslök, rädisor och potatis.
Potatisen är kritvit och skalen kan man gnugga bort. De här godsakerna åt vi med matjesfiléer och gräddfil, samt tomater från Viken. Vi sköljde ner det med dansk bier och Maltesersnaps. Läckert!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter