lördag 14 juli 2012

Malteser är nu svensk

Nu är den här godingen svensk. I dag läser jag på ekonomisidan i HD, att Arcus-Gruppen med Ratos som huvudägare köpt varumärkena Aalborg, Bröndums, Gammel Dansk och Malteser. Priset? Cirka 880 miljoner kronor. Ja, smakar det så kostar det. Hittills har man bara kunnat köpa Malteser i norra Tyskland och ingen annans stans. Obegripligt! Man kan ju undra varför man undanhållit världen denna goda snaps. Nåja, man kan ju hoppas att det kan bli ändring på det nu. Maken röker. Nej, han har inte hemfallit åt tobakslasten, han har över huvud taget aldrig rökt. Det är makrill som hänger i röken. Rune, en bekant som bor nere vid hamnen, har varit ute och dragit upp 116 stycken makrill. 25 av dessa ville han ha rökta. Av dem behåller vi 10. Jag fick även några som jag ska koka in. Hela dagen har det varit soligt och tryckande kvavt. Klockan två tog jag mina stavar och gick till Höganäs. Shorts och t-tröja var för varmt. Men man kan ju inte gå i baddräkt, trots att jag gick nere vid vattnet. Över Danmark var himlen blågrå. Vid halvfemtiden började det mullra och strax före fem kom det en regnskur. Men det var så varmt att det torkade nästan genast. Nu tittar solen fram igen. Maten är förberedd, vi ska grilla karrékotletter lite senare, men först ska jag ta en dusch. Under tiden får maken skrapa potatisen innan han intar duschen. Citatet: "Man vill slippa sina lasters skadeverkningar, men inte sina laster." Ralph Waldo Emerson, 1830-1882, amerikansk författare och filosof. Min fundering angående laster. Jag slutade röka för ca 20 år sedan. Den lasten hade jag inga svårigheter att bli av med. En sjukgymnast gav mig akupunktur i öronen, en gång räckte. Därefter hade jag några pyttesmå silverkulor tejpade i öronsnäckorna som jag tryckte på då och då i två veckor. Jag blir skrynklig ändå utan att behöva skynda på processen med att dra i mig rök. Inte nog med att utsidan åldras snabbare när man röker, lungorna tar också stryk och hur läckert är det att ha inpyrd röklukt i hud, hår och kläder. Sist men inte minst, den dyrt inköpta tobaken ser man visserligen röken av, men helt i onödan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter