fredag 20 juli 2012

Den Gode Herdens kyrka

Här står jag vid dopfunten i den Gode Herdens kyrka, på Drottninghög i Helsingborg. För någon månad sedan blev jag tillfrågad om jag ville jobba som vikarierande kyrkobokförare på en pastorsexpedition. Det ville jag gärna, så i fyra veckor jobbar jag nu halvtid på pastorsexpeditionen i Filborna församling. Hittills har jag fått handlägga och förbereda två begravningar och ett barndop. Det är ett kontorsarbete som innebär en hel del arbete vid datorn men även att sköta telefonväxeln. Dessutom kommer det ett och annat besök när expeditionen är öppen. Jag trivs fantastiskt bra och har lärt mig mycket om kyrkans rutiner, som jag inte hade en aning om. Nu när jag vet lite mer kommer jag att se med helt andra ögon när jag besöker en kyrka. Ingenting av det som finns, eller händer i kyrkan, sker av en slump. De liturgiska färgerna till exempel bestäms av vilken årstid och högtid det är.
I kyrkan sätter man inte in vilken blandad blomsterbukett som helst. Även blommorna har olika färg, beroende på vilken vecka i kyrkokalenderna det är. I dag till exempel slängde jag förra veckans röda rosor. I morse levererades tre stora kvistar med vita liljor som jag satte på altaret. Predikostolklädet var gammalrosa förra veckan. Den här veckan är det vitt på ljusgrön botten. Kyrkohistorian är något som jag verkligen skulle vilja veta mer om. Jag ska hålla utkik och se om det kommer något föredrag i ämnet, eller kanske gå en kurs i religionshistoria. Nu har jag jobbat på pastorsexpeditionen i två veckor. Jag ska jobba där två veckor till. Om de behöver och vill ha mina tjänster i fortsättningen ska jag med glädje ställa upp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter