måndag 2 juli 2012

Dialekter

Göteborgskan, ja dialekten alltså, ångar av sex och service och är mest uppskattad i kundservice. Detta stod att läsa i HD idag. En Sifoundersökning som gjordes i maj förra året visar att göteborgska är landets sexigaste dialekt, tätt följd av norrländska. När det gäller kundservice delas första platsen av norrländska, göteborgska och stockholmska. På andra plats hamnar skånska strax före värmländska, dalmål, gotländska och finlandssvenska. Där ser man! De minst populära dialekterna är östgötska och småländska. Nu säger ju inte detta något om personerna som har de här dialekterna. Några exempel på fördomar och grova generaliseringar är till exempel, att skåningen anses vara dryg, norrläningen är fåordig och göteborgaren jovialisk. Stockholmare är som fiskmåsar, de skränar och skitar ner. Man säger också att stockholmare är nitionior, det vill säga, de är inte riktigt hundra.
Maken som syns på ovanstående foto, är till exempel en typisk smålänning och hur det låter när han pratar finns det många som har synpunkter på, inte minst jag. Svärdottern säger att nu förstår hon varför det heter svärfar. Hittills har maken inte varit mottaglig för mina tillrättavisningar vad det gäller hans språk (svordomar). Jag är så innerligt trött på alla svordomar som han använder titt som tätt.
På ovanstående foto syns en skånska som pratar skånska fullt begripligt. Något som jag har fått lära mig acceptera är att man i Småland säger "så han inte gjorde eller så han gjorde", och "så han sa eller så han inte sa". Man vänder alltså på meningen. Men, men, maken har så många andra bra sidor, han är till exempel både händig, omtänksam, snäll och renlig. Det där sista sa jag med en glimten i ögat, det hoppas ni förstod. Citat: "Att uppleva den eviga kärleken tar inte lång tid." Henrik Tikkanen 1924-1984, finlandssvensk illustratör och författare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter