söndag 15 juli 2012

Lucia Dieden

Enligt ornitologisk statistik så börjar göken (fågeln, alltså inte den i kaffet) ge sig av från Skåne i dag. Dagen har blivit mer än en halvtimme kortare - redan! Det är ju alldeles för tidigt. Det har varit fint väder i dag också. Sol och som mest nittton grader och en ganska stark västan. När jag gick in till Höganäs, med solglasögon och tröja på, gick det vita gäss på havet. Med andra ord en kraftig sidovind både när jag gick till och från Höganäs. När jag hade klippt maken i dag (apparaten var inställd på 3 mm) och han fått duscha av sig alla små hår, körde vi till Mölle. Inger Hodgson är en konstnär som delar sitt liv mellan Kalifornien och Kullabygden. Den här veckan ställer hon och en del av hennes elever ut på Stationshuset och i annexet i Mölle. Enligt Inger H har hon funnit ett fantastiskt norrljus här. Hon har sin atelje högst upp i det gamla Stadshotellet på Höganäs övre. För sju år sedan startade hon sina sommarkurser där. Tekniken hon lär ut heter sightsieze. Man målar efter modell. Eleverna återkommer år efter år för att fördjupa sina kunskaper i porträttmåleri. Flera av elvernas alster hänger i Stationshuset. En av eleverna är en bekant till oss, Lucia Dieden. Hon hade bland annat målat av sin avlidne make Gotthard från ett foto, fantastiskt bra. Hon hade även målat av sina svärdöttrar och barnbarn. Även dessa var otroligt bra. I annexet hänger Inger Hodgsons tavlor, varav ett självporträtt. Åh så bra, så väl fångat. Dessutom höll några av hennes elever på att måla av en ung manlig modelll. Inger var där också och framförde sina synpunkter på hur de skulle lägga färgerna efter hur ljuset föll på modellen. Mycket intressant. Väl hemma igen skulle min kulinariska ådra lockas fram. Då blev det kokta fläsket stekt. Det vill säga, jag tog fram ett stycke magert rimmat fläsk (900 hg), kokte det med vit- och kryddpeppar samt lagerblad. Det fick svalna i sitt spad. Sedan tog jag bort svålen, skar köttet i ca tre cm tjocka skivor och lade dessa i Sankta Marias BBQ grillolja allround och tillsatte en full kaffesked honung. Allt rymdes i en kaffekopp. Köttet och marinaden lade jag i en plastpåse, där det fick ligga och gona sig några timmar. Därefter lät jag köttet rinna av, lade det i en eldfast form. Ringla över lite flytande margarin och satte in formen i ugnen, på ca 200-225 grader, brynte det på båda sidorna. Oh vad det blev gott. Till detta hade vi grönsaker, potatis och såser. Nu är vi dästa. Citatet: "Man vill inte vara den man är. Man vill vara den som man inbillar sig att man kunde ha blivit."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter