söndag 30 maj 2010

Mors dag med kanilj och vanel och en halv skruv





Före frukosten igår, körde vi och hämtade vår båt, som vi delar med Robert och Anna, den har stått installad i en lada över vintern. När vi kom vid Ingelsträde såg vi en stork knappt 100 meter ute på ett fält. På hemhållet stod en rådjursget vid ett buskage mellan två åkrar. Hon var högdräktig och såg ut att kunna kalva när som helst.

Inte visste jag att vår båtmotor hade en skruv från helvetet. Det fick jag veta igår. Satan var visst också inblandad. Jag hörde det när maken skulle lossa en rostfri skruv. Den gick av på mitten.
Sonen och maken fick hjälpas åt att ta ner motorn och lägga in den i bilen. Den ska upp till Ljungby för att avlägsna den halva skruven.

På kvällen bjöd vi min son och svärdotter, Robert och Anna, på middag. Jag firade "mors dag" en dag för tidigt och blev uppvaktad med en vacker Hibiscus på stam.
Vi började med två sorters paté och rostat bröd, därefter lax och svensk nypotatis, sockerärter och broccoli. Till efterrätt vaniljglass med kanel och äpple samt varm äpplesås. Hacka tre äpplen fint, koka dem med lite sirap, kanel, en stor skvätt fläderblomssaft och en halv pressad citron och lite kanel. Servera den varm till glassen, jättegott.
När jag lite hastigt, rätt så sent på kvällen, till kaffet och Calvadosen, beskrev efterrättens smaker, blev det som kanilj och vanel (kanel oh vanilj). Alla förstod dock vad jag menade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter