torsdag 20 maj 2010

Söndag, fortsättning på skolresan

Söndag. Klockan åtta åt vi en helt OK frukost i matsalen. Sedan var det dax att stiga ut i regnet och den väntande bussen som tog oss till Kazimierz, de gamla judiska kvarteren där stadens judiska befolkning bott i över 500 år. Vi besökte en synagoga från 1400-talet och en judisk kyrkogård. På båda ställena måste männen bära en kipa (liten kalott). I stället för blommor lägger man små stenar på gravarna.

Jag tog också ett foto på polisstationen som låg i dessa kvarteren. Just då körde en polisbil fram. Ut klev två poliser med en haffad kille mellan sig och gick in i huset. Fasaden till huset var slitet och hade en trädörr som sett sina bästa dagar. En skylt bredvid talade om att det var en polisstation, annars hade man inte sett det.

Efteråt åkte vi till Wendel café där vi åt äppelkaka och drack kaffe. Eftersom det var lunchtid var det många som tog en soppa före. Själv tog jag löksoppan som var jättegod.

Den som sedan ville, kunde slå ihjäl några timmar på ett stort köpcenter. Kinna och jag gick dit, men vi var för trötta för att orka springa in och ut i affärer så vi gick hem till hotellet. Duschade och tog en, nej två små whiskey (som jag hade tagit med mig) på rummet. Kinna hade två små flaskor vin med sig, en röd och en vit. Hon hade bjudit in Ann-Britt och Harriet som kom och delade vinet med oss. Vi hade en trevlig pratstund innan vi gick ner till de andra.

Klockan sju hade vi bokat bord på restaurang Chimera. Det var middag med folkloreunderhållning. Maten, ja vad ska man säga om den? Vi fick in varsin tallrik med tre tunna tunna potatisplättar, på dessa låg några små bitar kött i en sås. Där låg också tre små högar av vardera riven morot, riven rödbeta och finhackad vitkål. Till efterrätt vi vi en skiva flerfärgad glass.
Rödvinet som vi beställde in till maten, såg ut och smakade som cherry
Ett gäng musikanter och dansare underhöll oss med sång musik och folkdans. De var riktigt duktiga. Mot slutet av uppträdandet bjöds några av våra kompisar upp till dans. Ivrigt påhejade av oss andra.
Några stilstudier kan ses här ovan.
Nu är klockan tolv. Måste lägga mig omgående, ska upp fem i morgon bitti.