måndag 3 maj 2010

Två begravningar på samma dag


Margareta, min mest älskade kusin, blev änka söndagen den 25 april. På fredag klockan 14.00 ska hennes man begravas, och jag ska köra upp till Kristianstad för att deltaga.
En god vän till Margareta är präst och de tillhör båda Rebeckalogen i Kristianstad. Hon ska förrätta begravningen.

Numera träffar jag mina släktingar nästan uteslutande på begravningar. Det är kanske hemskt att säga det, men det är riktigt trevligt och det tycker tydligen de också. Ja, alltså att träffas.

I onsdags ringde Tivert, en kompis till maken. Hans syster hade också gått bort. Hon blev nästan 92 år gammal. Tivert ville att vi skulle komma upp till Ljungby och vara med på hennes begravning kl 11.00. Tyvärr kan vi inte det.
Tivert lär föresten vara den ende i Sverige med detta namnet.

Jag skrev ett brev till honom. I systerns namn skickar jag pengar till Rädda Barnen och i min kusins makes namn till Cancerfonden.

Det lär bli mycket blommor ändå på bådas begravningar. En liten handbukett ska jag naturligtvis ha med mig.

Idag har jag ordnat fram kläderna som jag ska ha på mig på fredag.

Tiden: Det som människan ständigt försöker döda men som till slut dödar människan.
Herbert Spencer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter