söndag 23 maj 2010

Fortsättning på skolresan, Lasses 50-års-fest





Måndag. Mitt rum på hotell Wyspianski ligger vägg i vägg med en hiss. Jag vaknar vid att den brummar igång vid sextiden. Ligger och drar mig till åtta. Efter frukosten fällde vi upp våra paraplyer och gick ut till bussen för avfärd till Wieliczka (saltgruvan) där en del av gruppen går av. Resten (de flesta) av oss frotsätter till Auschwich och därefter ska vi åka till Birkenau.

När vi hade satt oss i bussen fick vi veta att den hade punktering på vänster framhjul. Chauffören plockade fram en slang och sprutade en vätska i däcket så att det gick att köra på igen.

När vi var ungefär 10 minuter från vårt resmål hördes ett hägljutt knackande och det kändes konstigt när vi svängde vänster. Enligt chauffören var det fel på ett stag vid vänster framhjul där jag satt. Vi stod stilla i 15-20 minuter. Sedan chansade chauffören och körde vidare.

Före besöket på Auschwich och Birkenau skulle vi äta lunch på Bar Smak som låg bredvid. Vi hade beställt bord, men vi kom nog ändå lite oväntat. Personalen såg ut som fågelholkar i ansiktet när vi dök upp. Vi behövde dock inte vänta så länge på maten, snitsel, potatismos och sallad. Det var riktigt gott. Till detta drack vi vatten ur små engångsplastmuggar.

När vi var klara att resa oss från borden, kom vår guide och meddelade att man hade stängt museet på Auschwich och hela området. Det hade regnat så mycket att man befarade översvämning. Även Birkenau var stängt av den anledningen. Så, det var bara att åka tillbaka med oförrättat ärende.
Vi hämtade upp den andra gruppen. Därefter åkte vi till det gotiska kungliga slottet och katedralen på Wawelkullen. Sedan fortsatte vi till Mariacki-kyrkan (S:ta Mariakyrkan). Jag vill gärna poängtera att, visst var vi besvikna för att vi inte kunde genomföra det vi hade planerat, men stämningen var ändå god. Det är lika bra att gilla läget.
Klockan sju på kvällen åt vi middag på restaurang Bohema.
Maten kom snabbt på borden. På våra tallrikar låg en platt biff gjord på fläskfärs, dekorerad med små bitar av korv i en klick sås samt två kulor potatismos och en liten tallrik med en liten portion kålsallad.

Tyvärr tog det en evighet innan vi fick beställa drycker. Vi åt så sakta som möjligt, men hann ändå äta upp, så våra tallrikar dukades ut samtidigt som vi fick in vårt rödvin - som var kylskåpskallt. Ingen efterrätt.

Vi gick hem i ösregnet. Några av oss avslutade kvällen i hotellets bar innan vi gick upp till våra rum.

I går på Pingstafton var vi bjudna på en försenad 50-årsfest hos Lasse, en granne nere i gatan. Vi var bjudna att komma någon gång mellan klockan åtta och tio. Vid den tiden brukar maken normalt krypa till kojs. Men han kan när han vill, det var full rulle på honom till halv två. Då gick vi hem.

Jag hade varit hos frissan och klippt mig riktigt kort och trivs jättebra i den nya lättskötta frisyren. För kvällen hade jag tagit på mig en ljust lavendelfärgad blus och en schal i samma färg. (När åren ila klä dig i lila). De visade sig vara ett klokt val. När jag stod och pratade med en kvinnlig konstnär (har glömt hennes namn) och Agneta, gestikulerade Agneta så våldsamt med sitt vinglas att hon hällde rödvin på min blus. Då var jag glad att jag inte bar något vitt.

Cirka 50 festglada vänner och grannar kom till Lasse. Hans fruMilla bjöd på god "fingermat", allehanda dryckjom i, som det verkade, obegränsade mängder. Två dj´s skötte musiken. Grannarna blev inte störda av den höga ljudvolymen, de var ju där det hände. Det känns i halsen idag, man fick höja rösten rejält för att göra sig hörd. Tack och lov höll jag mig till några glas rödvin och drack bara vatten efter halv tolv. Det förvånar mig inte om en och annan av gästerna har kopparslagare idag. De sista gästerna gick vid halv fyratiden i morse, hörde vi när vi pratade med Lasse idag.

I dag drog jag med mig maken på en lugn promenad till hamnen i Höganäs. Solen sken och det blåste västanvind. Vi träffade en tjej från "Friskis" som var på väg till bastun, idag var det mixt, alltså för både herrar och damer. Innan vi vände hemåt satt jag en stund på en riktigt skön vilstol gjord i granit, den var solvarm. Lika bra att passa på nu före badsässongen. Då lär man inte ha en chans på den.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter