torsdag 6 maj 2010

Egon Rommer, en fängslande man

I dag har jag besökt Tivolihuset i Höganäs och lyssnat på en kille som heter Egon Rommer. Han höll ett föredrag (utbildning) för vårdpersonal - och jag var också inbjuden.

Egon som är humanist talade om fyra filosofiska begrepp, nämligen självbild, relation, kultur och värderingar. Förutom att åka runt och hålla föredrag och utbildningar för vårdpersonal, så jobbar han med unga kriminella grabbar. Han var mycket fängslande att lyssna på.

Vi fick bland annat veta att ett barn ställer ungefär 400 frågor om dagen.
Något som vi inte heller visste, är att vi har hundra miljarder nervceller i hjärnan och en halv trillion synapser. Synapserna är de som är kopplingarna mellan nervcellerna.
Kvinnorna har långt fler synapser än vad männen har.
Betyder det att kvinnorna kopplar fortare än männen? Hm, en intressant tanke.

Något annat jag funderar över är, vem har räknat alla celler och synapser? A ja, det kan ju kvitta. Dessutom fick vi veta att nervceller dör, men det tillkommer ständigt nya, och det var verkligen skönt att höra.

Vi satt andäktigt lyssnande från klockan ett till halv fem med avbrott för en kort fikapaus.
Det här var så fängslande och intressant, så tiden bara försvann.

I morgon ska jag köra och köpa en handbukett innan jag fortsätter till begravningen i Kristianstad.
Nu är klockan nästan halv tolv så jag ska genast gå upp och lägga mig . Natti, natti.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter