lördag 1 maj 2010

Råå museum och rökt (val)fläsk



I måndags besökte jag, tillsammans med mina kompisar från 55+ linjen på Sundsgårdens folkhögskola, Råå museum. Vi hade en kunnig och engarerad guide. Räddningsstolen på fotot fungerade säkert utmärkt för länge sedan, men den har onekligen utvecklats en hel del. Jag kan verkligen rekommendera ett besök på museet, även utan guide. Själv kommer jag att försöka locka med mig både maken, min son och svärdotter med mig dit. Tror inte att de är nödbedda.

I onsdags hade jag återbesök på Kvinnokliniken hos överläkaren Knut Haadem. Det blir en ny operation. Han frågade om jag kunde komma med kort varsel och visst kan jag det. Jag vill verkligen ha den här operationen gjord så fort som möjligt. Helst före semestern, annars får jag vänta till hösten.

I går var det ju siste april (som man säger i Lund), med andra ord Valborgsmässoafton. Här i Gamla Lerberget skulle som vanligt majbålet på stranden nedanför campingen tändas runt klockan nio. Därefter skulle, om vädret tillät det, thailändska lyktor skickas upp i skyn. Av detta blev intet. Det blåste för hård pålandsvind så bålet tändes inte och inga lyktor skickades iväg. Festligheterna inskränkte sig till att lyssna på vårtalet och kören från Lerbergets kyrka.

Det brukar vara knöfullt nere vid stranden, men uppslutningen av folk var av naturliga skäl inte så stor i år. Maken och jag gick inte heller ner, utan höll oss inomhus i värmen.

Dagens väder inbjöd inte till uteaktiviteter. Stackars alla de som var ute och gick i demonstrationståg idag. Det har ju regnat nästan hela dagen. Jag hann tack och lov med att gå med mina stavar tur och retur Höganäs innan regnet återkom.

Hur hålla maken sysselsatt när han inte kan åka ut och fiska? Som tur var så hade jag köpt fem bitar rimmat fläsk. Nej, det är inget valfläsk. (Förlåt, jag kunde inte låta bli.) Dessa har han fått pyssla med idag, han har hängt in dem i röken och tittar till dem då och då. Kollar så att temperaturen är den rätta och ser till så att det finns ved i behållaren i röken. Det tar ca tolv timmar innan det är färdigt. Sedan ska det hänga svalt, helst i några veckor, innan man kan njuta av det i tunna skivor.

Förhoppningsvis blir det bättre väder i morgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter