torsdag 22 april 2010

Slaktade djur till lyst och njutning samt trädgårdskonst


När jag var i Danmark igår, såg jag flera kvinnor som fortfarande bar päls. Vi fikade ju på Louisiana och vid bordet bredvid oss, satt ett par från Amerika. Det kunde jag inte undgå att höra. Hon hade sin päls på under tiden som hon åt. Det var en ljusbeige mink, hela skinn, i en kort svaggermodell och mycket elegant. Jag förmodar att hon var frusen eftersom hon behöll den på. Vi 55+ are hängde våra mindre eleganta jackor över stolsryggarna.

Något som förvånade mig var att en tjej i 30-årsåldern gick omkring i en sälskinnspäls. En lång parkasmodell med dragsko i midjan och en generös huva. Den såg ut att vara tunn och riktigt mjuk och följsam. Det syntes när hon rörde sig. Det var definitivt inga skinn av gamla djur. De är betydligt tjockare och styvare och har inte den lystern som babyskinn har.

Att hon bara ville och vågade bära den. Hon kan ju inte vara främmande för hur man klubbar ihjäl sälungar, istället för att skjuta dem, för att inte skada skinnen. Jag har sett ett reportage om detta på TV. Det var fruktansvärt, att se hur sälmammorna skrek ut sin rädsla när de tog ungarna ifrån dem. Jag är storligen förvånad, över att de som bär de här pälsarna får gå ifred för djurrättsaktivisterna.

I dagens HD läste jag om mer elände. "1.390 kilo vägde de 296 elefantbetar som tullen vid Bankoks internationella flygplats beslagtog i lördags. De är värda omkring 2,2 miljoner dollar. TT-AFP"

Det betyder att minst 148 elefanter har fått sätta livet till bara för att man vill åt deras betar. Så fruktansvärt grymt att avliva dessa ståtliga djur, bara för att ta deras betar, snida figurer av dem eller att mala ner dem till potensmedel. Eftersom sådan jakt är förbjuden och även handel med betar, så hoppas jag innerligt att man klämmer åt dem som gjort detta. Hoppas också att man sätter dit och straffar de som köper betarna och produkterna som är gjorda av dem.

På min stavgångspromenad i dag såg jag den här orginella trädgårdskonsten. Jag kunde naturligtvis inte låta bli att ta ett kort (på behörigt avstånd). Vad har då detta foto för anknytning till ovanstående djur. Inte ett dugg mer än att det fanns fåglar i träden.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter