tisdag 25 maj 2010

Hemresa från Polen




Tisdagen den 18 maj, sista dagen på vår skolresa och det ösregnar fortfarande.

Efter frukosten går jag upp och hämtar min färdigpackade resväska.

Förr var det vanligt att polska tjejjer blonderade sig med mer eller mindre bra resultat, så kallat polskblondering (kycklinggult). Jag lade märke till att det nu är populärt att färga håret svart.

På en och samma gång stod det tre tjejjer i receptionen på vårt hotell, alla med samma sotsvarta hårfärg.

Dagens lunch intogs på Bohemia och det var med viss bävan vi gick dit, men vi blev glatt överraskade. Vi fick en tallrik med ett mycket gott kycklinglår med klubba och goda pommes stripes därtill. Den lilla kålsalladen som också låg på tallriken var blandad med små bitar paprika. De beställda dryckerna kom på bordet före maten.

Det var meningen att vi skulle få se damen med hermelinen av da Vinci som normalt hänger på Czartorymuseet - men det smög sig. Konstverket var utlånat.
På vår rundtur med bussen idag åkte vi förbi ett stort stålverk och Chindlers fabrik, båda är fortfarande är i drift och ser likadana ut idag som när de startade.
På fotot ovan syns den stora stålverksbyggnaden till vänster, ingången till det och namnet på den till höger i bild.

Vi passerade getton med snabbt byggda jättestora, höga betonggrå hus, som har små enkla lägenheter. De stora byggkomplexen var väldigt slitna, men man har så smått börjat renovera ett och annat och sätta lite färg på dem. Vi såg inga villaområden förrän vi kom ut på landet, även här var det gammalt och slitet. Men på några ställen kunde man se ett och annan nybygge.

Det var mer vanligt än ovanligt att man hade galler för sina fönster när man bor på första våningen.

Vi åkte på motorvägar med otroligt dålig standard. Smala, lappade och med riktigt stora gropar i vägbanan. Det kändes i bussen. Värre än 111:an före reparationen. På två ställen såg jag övergångsställen - på motorvägen!

I Krakow kunde man åka spårvagn. En biljett kostade 2,50 zloty. Det spelade ingen roll hur långt man skulle åka. En zloty kostade när vi var där ca 2,45 kronor.
Jag tror nog att Krakow är en jättefin stad som har mycket konst och övrig kultur att bjuda på, god mat finns det säkert också. Så, det kan vara värt att åka hit en gång till och hoppas på bättre väder.

Man ser mycket nytt och annorlunda när man gästar ett annat land, man lägger också märke till sånt som "fattas".

Jag såg till exempel inte en enda utlandsregistrerad bil, mycket märkligt.

Något som också förvånade mig var att jag inte såg en enda kvinna som bar burka, nikab, chador eller hijab. Ingen man som bar turban, inga från resandefolket (Romer) och inga färgade.

Ok det regnade i fyra dygn, och man går inte så gärna ut då, men om det fanns någon, bland dessa som jag nämnt, så måste väl någon ha synts till någon gång - eller?

På väg ut till flygplatsen i Katowice, stannade vi till vid ett affärscentrum. Inget av de tjusigare, men där fanns både Jysk och Mac Donalds, några av oss gick in där och tog en kopp nescafé.

Flyget skulle avgå kl 19.45 men blev tio minuter försenat. När vi kom hem till hamntorget i Helsingborg var klockan närmare 23.00. Det regnade inte här hemma och luften kändes ljummen. Janne mötte mig vid bussen, han hade kört ner ifrån Ljungby bara för att hämta mig. Han är ju hur go som helst. Vi körde först hem Ann-Britt till Viken och sedan Harriet till Höganäs.

Vår skolresa blev tyvärr inte vad vi hade förväntat oss, men trots allt som gick fel, punktering och annat fel på bussen, inställda museibesök, missad da Vincitavla, och någon gång lite taskig mat och dålig service, (charmkurser för personalen har man nog inte börjat med ännu), för att inte tala om ösregnet som varade hela tiden vi var där, så var vi trots allt på gott humör. Det är bara att gilla läget, och i det här gänget var det inte svårt.
Nu är det sommarlov och några av klasskompisarna slutar, de är fullärda. De flesta har sökt in till höstterminen. Även jag har sök och vill gärna fortsätta - om inte något annat roligt-viktigt-meningsfullt-inkomstbringande kommer emellan.
Så, alla klasskompisar och lärare som eventuellt läser detta, jag önskar er en skön sommar, lev väl. Kram på er.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter