söndag 2 maj 2010

Wow! Vilket fläsk! Och vilken lax!


Maken fick gå ut och fylla på ved i röken i natt. Både klockan tolv och två. I förmiddags strax efter halv tio stängde han av röken och tog ut fläsket.

Det hann inte att kallna innan han skar ett par tunna skivor av det ena stycket. Umm, det smakade himmelskt. Visst brukar det bli bra, men den här gången blev det superbra. Det beror naturligtvis inte bara på rökningen. Jag hade fått tag på riktigt fint fläsk, magert och av hög kvallite. Nu hänger det uppe vid taket i reträtten, på golvet har vi lagt gamla dagstidningar som fettet kan droppa på. Det ska inte behöva hänga mer än en vecka.

Vilket underbarat väder det har varit idag! Sol hela dagen. Vi satt i lä i trädgården och fikade.

Maken har klippt gräset och rosenbuskarna samt dragit upp maskrosor. Han har varit så duktig.

Själv har jag tagit hand om tvätten och fixat maten.
Jag tog fram en ganska tjock bit färsk lax från frysen. Tänkte testa något nytt. Jag placerade den i en ugnsfast glasform. Sedan rörde jag ihop vispgrädde med ganska mycket chilisås och rejält med hackad dill. Detta hällde jag över laxen. ställde in den i ugnen på varmluft och 175 grader. Den var klar samtidigt med potatisen. Till detta hade vi gröna ärtor. Vi åt upp all lax, kunde inte motstå vare sig fisken eller såsen. Den här rätten är en perfekt bjudrätt, enkel att göra och mycket gott.

Till efterrätt tog jag fram yoghurtglass och färska (djupfrysta) blåbär.

I kväll gick maken upp och lade sig redan klockan åtta. Han hade ju varit uppe i natt och i morgon bitti ska han upp före halv fem så han behövde nog lägga sig tidigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter