onsdag 8 juli 2009

Napoleon och spikmattan endast placeboeffekt?


Den här lille sötnosen träffade jag när han var på rymmen från sin matte. Det rörde sig om flera meter. Han var väldigt nyfiken, men samtidigt försiktig. Tror jag det, med en vikt på några hundra gram och bara sexton veckor gammal får man gå varligt fram. Fullvuxen kommer han att väga trehundra gram mer. Undrar om han kommer att få ett ego lika stort som sitt namn, Napoleon? Matte kallade honom nappe vilket jag tycker passar mycket bättre.


Jaha, så visar det sig då att alla vi som köpt spikmatta bara tror av vi blir hjälpta av att ligga på den. Det kallas placeboeffekt. TT har nämligen kollat medicin- och vetenskapstidskrifternas databaser. Det finns inte några som helst belägg för påståenden att spikmattan botar eller lindrar till exempel ryggont, huvudvärk, stress och sömnlöshet.
OBS! Se gärna tidigare anteckning den 23 juni. "Vingabröten på grund av min spikmatta."

Jamen det är ju underbart! Att tusentals människor som ligger på de här mattorna och upplever en klar förbättring på sina krämpor och andra problem bara inbillar sig att de mår bättre. För mig är det helt ok att bli lurad, bara det hjälper, och det gör det ju bevisligen. Jag sover som en stock.

Undrar vad alla de indiska yogautövarna som suttit och legat på sådana här i tusentals år skulle säga om den utredningen. Ah, de skulle förmodligen inte bry sig. Men jag tror nog att de skulle bli förvånade om de visste att deras enkla spikmatta var prorotyp till dagens som är gjorda i plast.

Det kanske är likadant med akupunktur, vem vet. Det är lika bra att erkänna, jag har fått en massa akupunktur - och blivit hjälpt. Eller åtminstonne så tror jag det. Placeboeffekt igen? Ok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter