söndag 26 juli 2009

Mygg, alkohol, kroppslukt och män

Vissa människor är mer benägna att dra till sig mygg än andra. Jo tack, det har jag varit smärtsamt medveten om. Det har med kroppslukten att göra berättar Lars-Åke Janzon, biolog på Naturhistoriska Riksmuseet.

Om man är en myggmagnet så finns det lite olika knep, utöver de vanliga myggmedlen, att ta till för att slippa bli stucken.

Något som kan fungera är att äta en massa vitlök, eller att hälla i sig alkohol. Man kan också smeta in sig med saker som myggen tycker luktar illa. Till exempel malört, baldersbrå eller lavendel.

Ja, det senare är helt OK, men det andra är jag mer tveksam till. Undrar föresten vad folk skulle tro om man kom lallande och stank vitlök och malört? Köper de den här förklaringen; Jo det är så här alltså, att jag stinker och är lite på kanelen beror bara på att jag skyddar mig mot myggbett?! Tror knappt det.

På grund av pollenallergi tar jag allergimedicin. Jag tror att det är den som numera gör att jag slipper bli biten.

I morgon börjar maken arbeta igen efter sin semester. Han har fått väldigt mycket gjort här hemma, han har också tagit några dagar till att hjälpa sonen lägga tak på sitt uterum. Det ska bli rätt skönt att komma in i normala gänger igen. Figuren far illa av för mycket ledighet. Det är ju så mycket som man ska unna sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter