söndag 19 juli 2009

Båstad, here I come - again











I torsdag besökte jag Båstad, det var stekande sol och +28 grader. Den veckan var det herrarna som spelade. Det var knöfullt med folk och bilar, och vilka bilar! För att inte tala om det vackra folket som körde dem! Jag lyckades hitta en parkeringsplats där jag fick stå gratis i fyra timmar med parkeringsskiva. Utrustad med MBT-sandaler, solskärm och vattenflaska, slängde jag mig ut i folkvimlet.

Halv fem på eftermiddagen var det fullt ös på Pepés Bodega. Volymen på musiken var HÖG och medelåldern väldigt låg. Undrar hur länge ungdomarna klarade av det tempot i den värmen, och med så många konsumerade öl och drinkar. Mitt emot var ett stånd där man delade ut vatten under skylten "varannan vatten". Vid ingången fotograferade en vakt mig tillsammans med en av sina kollegor. Killarna som var både trevliga, snygga och vältränade, var förmodligen även utrustade med stort tålamod, det kunde nog behövas, speciellt framåt småtimmarna.

För över 35 år sedan låg jag här och utbildade mig till motionsledare. Häcklöparen Anders Fager var en av instruktörerna, han skulle bland annat lära oss rätt löpteknik. Det slutade med att jag fick benhinneinflammation. Det gjorde ont och tog tid innan det gick över.
Förutom det så hade jag en mycket mycket oskyldig flört med Björn Borgs tränare Lennart Bergelin. Jag blev så klart smickrad av att denne snygge mogne och inflytelserika man ägnade mig sin uppmärksamhet. Tack vare det fick jag besöka sekretariatet dit endast spelarna hade tillträde. Där fick jag till min stora glädje träffa Björn Borg (en då väldigt blyg kille) som skrev sitt namn på skyddet till mitt Björn Borg racket.

Jag hann också med att vara lite kulturell. Först besökte jag Märta Måås Fjetterströms väveri där jag bland annat tittade på mattan som drottning Margrete har ritat motivet till. I källaren fanns det mer än åtta ton garn i ca 1050 olika färger, imponerande. Därefter fortsatte jag till galleriet som visade konst av Halmstadgruppen. Efter en heldag i Båstad, med många nya intryck, var det skönt att sätta sig i bilen och köra hem.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter