fredag 21 mars 2014

Kuba Varadero, en solbränd Janne

Första morgonen i Varadero. Jag smorde in mig med solskyddsfaktor 50 innan vi gick till frukosten. Maken skulle inte ha någon solkräm. Det behövdes inte. Nä, nä.


Utanför restaurangen där frukosten serverades var champagnebaren öppen. Vi tillfrågades om vi ville ha en Mimosa (hälften champagne och hälften apelsinjuice) eller bara champagne. Vi tog varsin Mimosa, nästan varje dag. Vissa dagar tog vi bara juice. Frukostbyffén innehöll det mesta man kunde önska sig. På två olika ställen stod det kockar och gjorde omeletter, efter önskemål. Ytterligare en annan kock stekte pannkakor. De färskpressade juicerna var himmelskt goda, min favorit var Guavejuice.
Jag började alltid frukosten med färsk grapefrukt, mango och ananas. Det följdes av kokt ägg, bacon, ost, bröd och youghurt. Alla de goda bakverken undvek jag de första dagarna, sen föll jag för frestelsen och plockade till mej en liten men nagganades god småkaka. Vi åt verkligen en stadig frukost. Det var ju så gott. Men sedan åt vi inget förrän det var dags för middagen på kvällen.
Vid närmare eftertanke så åt vi ju inte helt olikt 5:2 dieten. Hur som helst så gick jag inte upp mer än ca två kilo. Fullt acceptabelt.

Den över två mil långa vita sandstranden inbjöd verkligen till att ströva på, längs båda hållen. Maken och jag var ute och gick i vattenbrynet cirka 45 minuter. Det räckte för att han skulle bränna sig.


Därefter låg han att stilla i skuggan under ett palmparasoll. På kvällen så han ut som en spädgris. Då menar jag förstås den rosa färgen, inget annat.


Här ligger han och har ont och dövar den värsta smärtan med en whiskey. Men - behövde den här mannen solkräm? Nä, nä. Ha! Han fick hålla sig i skuggan i tre dagar.
Jämför gärna färgen på maken med köttet nedan.


I kväll har vi ätit eisbein. Det vill säga en tvåkilos kokt rimmad grisaskank. Den åt vi med kokta morötter, kokt potatis och surkål. Till detta hade vi riven pepparrot, senap, Maltesersnaps och tysk bier. Nu är vi dästa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter