söndag 30 mars 2014

Kuba. Hemresan. Gäster som gick tidigt - dagen efter

Lördagen den 8 mars lämnade vi Kuba. Det var inte utan ett visst vemod, för vi förstod ju att vi förmodligen inte kommer att återvända dit igen. De vackra målningarna nedan finns strax under taket i receptionen på hotellet i Varadero. De mäter ca 1,5 x 12 meter. Överst syns bland andra Fidel till vänster, på fotot i mitten finns bland andra prominenta personer Che till vänster i grön uniform, och på fotot längst ner till vänster den kubanska flaggan.

Det Kubanska folket är kulturellt aktiva. Man läser väldigt mycket böcker. Många är duktiga musiker och utbildade i klassisk musik. Det finns även många skickliga konstnärer som tecknar och målar. För att inte tala om dans. Vi såg småflickor i förskoleåldern som lärde sig dansa salsa i grupp. Även mycket gamla människor gungade med när de hörde salsamusik. Det spelades och dansades överallt, helt oorganiserat.

En buss hämtade oss på hotellet kl 18.30 och hämtad upp gäster på några hotell längs vägen till flygplatsen.
När vi anlände till Kuba två veckor tidigare, blev vi fotograferade av en tulltjänsteman som noga kollade våra pass. Proceduren var likadan när vi lämnade Kuba. Nytt foto och noggrann kontroll av passet. Att väga in väskorna tog någon timma. Phu!
Planet lyfte från Varadero den 8 mars kl 22.20.
Ankomsten till Kastrup i Köpenhamn var beräknad till kl 18.20 söndagen den 9 mars. Men vi landade en timma tidigare. Det var en jobbig resa, väldigt gropigt emellanåt. Vi sov inte en blund. Tack och lov så stod Robert, älskade son, och väntade på oss. Åh, det var härligt att bli hämtad och skjutsad ända hem.

Vi hade en fantastisk tid på Kuba. Tyvärr ligger det för långt bort för ett återbesök. Jag åker gärna på en ny långresa igen, men då vill jag upptäcka något nytt. Vi har redan börjat titta lite på nya avlägsna resmål. Men nu ska vi först köra ner till Alsace i Frankrike, därifrån fortsätter vi vidare till Österrike.

I går kväll hade vi bjudit hem några goda vänner på lite mat. Jag fick en ljuvlig bukett rosa tulpaner. Det blev en trevlig kväll.
Ungdomarna (i 60-årsåldern) gick hem vid ett-tiden. De andra (som vi runt 70)  gick hem tidigt - i morse. Det vill säga kl 03.00 (eller kl 04.00 sommartid). De hade varit på Kuba några veckor före oss och ville gärna titta på våra foton som vi tog där. Det tog ju en stund.
Maken gick ut och hämtade HD innan vi gick upp. Maken hann knappt lägga huvudet på kudden förrän han somnade. Jag läste HD och släckte kl 05.30 och sov i tre timmar. Jag låg kvar och lyssnade på radion en halvtimma, men sedan gick jag upp. Några timmar senare kom maken ner till frukost. I dag har det inte blivit något gjort, bara en cykeltur till Robert och Anna.
Maken sover sedan några timmar. Nu ska jag också gå upp och lägga mej och förhoppningsvis somna och sova lääänge.